رئیس صدا و سیما کاهش مخاطبان تلویزیون را تایید کرد

پیمان جبلی: همه باید خود را در برابر کاهش علاقه مخاطبان به صداوسیما مسئول بدانیم

در چند سال اخیر افراد زیادی از تلویزیون جمهوری اسلامی حذف شده‌اند که اکثر آن‌ها جزو پرطرفدارترین شخصیت‌های تلویزیون بوده‌اند- عکس از فرارو

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، در مراسم افطار با جمعی از هنرمندان با تایید کاهش مخاطبان صدا و سیما گفت: «همه باید خود را در برابر کاهش علاقه مخاطبان به صداوسیما مسئول بدانیم.»

او گفت: «همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صدا و سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.»

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: «به عنوان یک مخاطب، همکار، و فردی که ۳۰ سال در رسانه کار کرده، معتقدم ما توالی و ترتیب بین مرجعیت و جذابیت و محتوا را فراموش کرده‌ایم.»

او افزود: «دغدغه برخی سازندگان صرفا درصد مخاطب بوده و در باره محتوا دغدغه‌ای نداشته‌اند. اما می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد. چقدر توانسته‌ایم در یک شبانه روز، خوراک خوب به مخاطب بدهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند سال اخیر، صدا و سیما به علت کاهش محتوای تولیدی مناسب، در مناسبت‌های مختلف به بازپخش آثار قبلی خود روی آورده است. پخش مجدد و چند باره سریال‌های ماه‌رمضانی عطاران، سریال «مختارنامه» و فصل‌های مختلف «پایتخت»، باعث شده است که این اقدام در شبکه‌های اجتماعی دستمایه طنز قرار گیرد.

پیمان جبلی با اشاره به این موضوع، تکرار آثار بدون محتوا را به دادن پی‌درپی آب شور دریا به فردی تشنه تشبیه کرد و گفت: «متاسفانه برخی‌ها این نگاه را توقف تولیدات تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند جبلی دستور توقف ساخت سریال‌ها را داده است، تا بین ما و شما که صاحب اصلی آنتن هستید، اختلاف بیندازند. چنین چیزی نیست و من بارها با حضور در پشت صحنه سریال‌ها بر این نکته تاکید کردم که قصد ما اصلاح محتوا و فرایند تولید است و نه متوقف کردن آن‌ها.»

در سال‌های اخیر افراد زیادی از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران حذف شده‌اند که اکثر آن‌ها جزو پرطرفدارترین شخصیت‌های تلویزیون بوده‌اند. یکی از پرحاشیه‌ترین این افراد، عادل فردوسی‌پور بود که با حذف او از تلویزیون و پایان یافتن برنامه فوتبالی «نود» اعتراض‌های بسیاری به صدا و سیما شد و در این ماجرا حتی پای شخصیت‌های سیاسی هم به میان آمد تا واسطه حضور فردوسی‌پور در تلویزیون شوند.

ایرج طهماسب یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب تلویزیون بود که او هم پس از چند سال انتظار برای رفع مشکلاتش با صدا و سیما، تصمیم گرفت با شخصیت کلاه‌قرمزی، عروسکی که بیش از سی سال با آن کار کرده بود، خداحافظی کند و با شخصیت‌هایی جدید به شبکه نمایش خانگی برود.

آخرین حذفی صدا و سیما هم سروش صحت، مجری برنامه «کتاب باز» است. سروش صحت با مخالفت مدیران تلویزیون و مشخصا وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی، دیگر نمی‌تواند در جایگاه مجری در این برنامه حضور داشته باشد. «کتاب باز» برنامه‌ای بود در مورد کتاب و کتاب‌خوانی که در آن شخصیت‌های مختلف فرهنگی و هنری با صحبت از تجربیات خود در آن زمینه‌ها، کتاب‌هایی به مخاطبان معرفی می‌کردند.