چه کسی هزاره‌های افغانستان را سلاخی می‌کند؟

قتل‌عام هزاره‌های افغانستان بخشی از سیاست سرکوب و جنایتکارانه طالبان علیه مردم مظلوم و شریف افغانستان است

گروه تروریستی حقانی که شاخه تروریستی گروه طالبان است در دو دهه گذشته مسئول خونبارترین حمله‌های انتحاری به مردم افغانستان و نیروهای خارجی در این کشور بوده است.

بعد از آنکه ایالات متحده آمریکا، افغانستان را به طالبان واگذار کرد، حقانی‌ها وارد دولت شدند و تروریست تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله شد.

مردی که برای دریافت اطلاعاتی که باعث دستگیری‌اش شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین شده است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در تابستان گذشته، برخلاف آنچه که ایالات متحده آمریکا و نهادهای بین‌المللی ادعا می‌کردند، آرامش و امنیت در افغانستان برقرار نشد.

از قتل و کشتار نیروهای شاغل در دولت پیشین افغانستان گرفته تا انفجارهای هدفمند پی‌در‌پی، سهم ملت افغانستان از توافق آمریکا و طالبان، مرگ و گرسنگی و آوارگی بوده است. هرچند که مقاومت مردمی شکل گرفته در پنجشیر و اندراب و مزار شریف تا خوست و کابل، ادامه دارد؛ به همان میزان سرکوب طالبان نیز افزایش یافته است. اما کشتار هزاره‌های افغانستان در عملیات انتحاری هدفمند نیز می‌تواند بخشی از استراتژی طالبان برای جلب توجه جامعه جهانی باشد.

حکومت منفوری که بعد از گذشت هشت ماه از به قدرت رسیدن نتوانسته در جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود، تنها سلاحی که در دست دارد، مظلوم‌نمایی و بزرگنمایی حضور گروه‌های تروریستی در این کشور و استفاده از نام داعش برای ایجاد وحشت در بین غربی‌هاست.

طالبان گروهی خیالی که همان انتحاری‌های دست پرورده خودشان‌اند را این روزها به نام داعش جا زده‌اند تا سلاخی مردم بی‌گناه را به گردن نگیرند.

وزیرخارجه همین گروه در سفر به ترکیه گفت: «داعش را زیاد بزرگ‌نمایی می‌کنند و اصلا این گروه پایگاه و توانی ندارد که در افغانستان کار کند.»

انتحاری‌ها یا گردان مرگ سراج‌الدین حقانی، همان‌هایی‌اند که او برای دیدار با خانواده‌شان (به گفته طالبان، استشهادیون)، مهرماه گذشته به هتل اینترکنتینانتال کابل رفت. حقانی از خانواده ۱۵۰۰ انتحاری کشته شده در افغانستان تقدیر و برای خانواده آنها حقوق ماهیانه تعیین کرد. حقانی برای نخستین بار در سخنانش، وجود انتحاری‌های وابسته به این گروه را تایید و این مهاجمان را «قهرمانان وطن» خواند و از آن‌ها قدردانی کرد.

حقانی خانواده استشهادی‌ها یا همان انتحاری‌های وابسته به خود را در همان هتلی ملاقات کرد که در دی ماه سال ۱۳۹۶، پنج مهاجم مسلح پس از ساعت‌ها درگیری ۲۲ نفر را در آن کشتند و بیش از ۴۰ نفر را زخمی کردند.

حقانی در فایل صوتی که اخیرا منتشر شد و زمان و مکان ضبط آن مشخص نیست، درباره استشهادی‌های حقانی و شهادت آنها می‌گوید: «حمله به هتل اینترکنتینتال کابل را حضرت محمد رهبری کرد و برای استشهادی‌ها سند ورود به جنت را می‌نوشته.»

گفته‌هایی که برای مسلمانان جهان کفرگویی و ضاله تعبیر می‌شود، اما برای افرادی که شستشوی مغزی شده و دهه‌هاست که برای اهداف انتحاری تربیت شده‌اند، گفته‌های حقانی که بیشتر به رهبر یک فرقه مذهبی می‌ماند، سند و حجت است.

گفتنی است که رهبر فرقه حقانی، در اولین حضور رسمی و تصویری خود در اسفند‌ماه گذشته در مراسم پایان دوره دانشگاه پلیس در کابل با صورت باز حضور یافت. او خطاب به فارغ‌التحصیلان گفت: «برای رضایت و جلب اعتماد شما من در رسانه‌ها به همراه شما و به صورت عمومی حاضر می‌شوم.»، اما آیات قران را نیز اشتباه قرائت کرد. مردی که با نام دین سالیان سال است که جوخه‌های مرگ تربیت کرده و مردم افغانستان را قتل‌عام کرده است، سخنرانی خود را با آیه‌ای از سوره آل عمران آغاز کرد، اما نتوانست آیه را درست بخواند.

تعداد نیروهای تربیت شده انتحاری‌های طالب و حقانی به‌درستی معلوم نیست. اما از ویدیوهایی که اخیرا از رژه گروهای انتحاری الفاتح معسکر (وابسته به طالبان قندهاری) و گروه المنصوری در شمال (مربوط به وزارت داخله یا همان سراج‌الدین حقانی) منتشر شده است، می‌توان گفت که طالبان بین دو تا سه هزار نیروی شستشوی مغزی داده شده انتحاری یا استشهادی در افغانستان دارد.   

حمله‌های انتحاری اخیر به مدارس و مساجد هزاره‌های افغانستان از کابل تا قندوز و مزارشریف نیز از نوع و جنس حملات انتحاری ۲۰ سال گذشته در این کشور است.

سلاخی هدفمند هزاره‌ها می‌تواند استراتژی طالبان برای جلب توجه جامعه جهانی با هدف داعش‌سازی باشد. طالبان از این کشتار استفاده می‌کنند تا داعش را یک تهدید بین‌المللی و منطقه‌ای معرفی و همچنین وجود این گروه را مخل ایجاد نظم و امنیت در افغانستان معرفی کند.

برنامه طالبان، به رسمیت شناخته شدن و دریافت کمک از غرب پس از قتل‌عام پی‌در‌پی مردم بیگناه هزاره در مساجد و در مدارس است.

افغانستانی که جو بایدن تحویل سراج‌الدین حقانی و ملابرادر داد، امروز کشوری است که همسایگان خود از پاکستان گرفته تا ازبکستان را با سلاح‌های آمریکایی بر جای مانده از ارتش آمریکا تهدید می‌کند.

شدیدترین سرکوب‌ها و شکنجه‌های قرون وسطایی علیه مردم افغانستان از هزاره و تاجیک گرفته تا ازبک و هندو و اسماعیلیه جریان دارد و جهان بر جنایت این گروه بدوی که از کوه و مغاره به این کشور گسیل داده شد، چشم بسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست جدید طالبان، استفاده از نام داعش برای استشهادیان انتحاری است تا بلکه از این راه حاکمیت خود را روی خون و رنج مردم افغانستان تثبیت کند. نیویورک تایمز در تحقیقی مشترک  با گروه‌های حقوق بشری خبر از کشته یا ناپدید شدن ۵۰۰ کارمند دولت پیشین به دست طالبان را منتشر کرد. شکنجه تکان‌دهنده دگروال قاسم قایم و کشته شدن دلخراش این جوان، ناپدید شدن عالیه عزیزی، رئیس پیشین زندان زنان هرات، گورهای دسته جمعی کشته‌شدگان مردم پنجشیر و ضرب و شتم زنان و دختران و شکنجه و بازداشت خبرنگاران و شهروندان معترض، اخبار جسته گریخته‌ای است که از یک فاجعه بزرگ علیه مردم یک کشور به ما می‌رسد.

مسئولیت اصلی این فجایع به‌عهده کشورهایی است که ۲۰ سال در شیپور دمکراسی و دفاع از حقوق بشر دمیدند و در نهایت این کشور را به تروریست‌ها واگذار کردند. قتل‌عام هزاره‌های افغانستان نیز بخشی از این سیاست سرکوب و جنایتکارانه طالبان علیه مردم مظلوم و شریف افغانستان است.        

بیشتر از سردبیری