با گذشت شش ماه، از سرنوشت عالیه عزیزی خبری نیست

عالیه عزیزی رئیس زندان زنان هرات بود که در اکتبر۲۰۲۱ ناپدید شد

عالیه عزیزی ۱۷ سال به عنوان افسر پلیس در دولت سابق افغانستان کار کرد-news.sky.com

با گذشت شش ماه از ناپدید شدن عالیه عزیزی، افسر دولت پیشین افغانستان که مسئولیت زندان زنان هرات را به عهده داشت، هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل)، در بیانیه‌ای، از ناپدید بودن عالیه عزیزی ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست در این مورد پاسخگو باشد.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که عالیه عزیزی پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، به دعوت طالبان، به محل کارش در زندان هرات بازگشت اما در ماه اکتبر ناپدید شد و خانواده‌اش تاکنون از سرنوشت او اطلاعی ندارند.

فرشته عباسی، پژوهشگر امور افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر، در این بیانیه اعلام کرد: «بیش از شش ماه از ناپدید شدن عالیه عزیزی می‌گذرد و مقام‌های طالبان هنوز تحقیقات معتبری در این مورد انجام نداده‌اند. قوانین بین‌الملل مقام‌ها را موظف می‌کند که ناپدیدشدن‌های اجباری و آشکار را بررسی کنند و افرادی را که مسئول این تخلفات‌‌اند تحت تعقیب قرار دهند و خانواده فرد را از محل نگهداری او مطلع کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر در مورد عالیه عزیزی آمده است که او به مدت ۱۷ سال، افسر پلیس دولت سابق افغانستان بود و از سال ۲۰۱۹ رئیس زندان زنان هرات شد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، عالیه عزیزی دو هفته در خانه ماند و کارش را متوقف کرد، اما نمایندگانی از طالبان با او تماس گرفتند و گفتند به دلیل وجود زنان زندانی، او باید به محل کارش برگردد. عالیه عزیزی اوایل اکتبر ۲۰۲۱ از محل کارش ناپدید شد و در این مدت، تمام تلاش‌ها برای یافتن او بی نتیجه بوده است.

اعضای خانواده عالیه عزیزی بارها به مقام‌های طالبان در هرات و کابل مراجعه کردند تا از سرنوشت او سرنخی پیدا کنند اما مقام‌های طالبان ضمن اظهار بی‌خبری از وضعیت عالیه، بازداشت او را هم تایید نمی‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر خودداری طالبان از پاسخ دادن به پرسش‌های خانواده عالیه عزیزی و مشخص نشدن سرنوشت او را، ناکامی این گروه در زمینه ادعاهای مطرح‌شده در مورد حقوق بشر و اجرای عفو عمومی خواند و گفت که این نشان‌دهنده انتقام‌جویی طالبان از مقام‌های دولت سابق افغانستان است.

فرشته عباسی، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر، افزود: «ناپدید شدن اجباری یک جنایت فاحش است که در افغانستان ادامه می‌یابد، مگر اینکه مقا‌م‌های طالبان برای پایان دادن به این رویه ظالمانه عملا اقدام کنند و عاملان را به دست عدالت بسپارند.»

دیده‌بان حقوق بشر در حالی از ادامه بی‌خبری از سرنوشت عالیه عزیزی ابراز نگرانی می‌کند که در هفته‌های اخیر، روند بازداشت، زندانی کردن و کشتن کارمندان دولت پیشین افغانستان به ویژه نظامیان، در سراسر افغانستان افزایش یافته است.