ماشین کشتار بار دیگر در محله هزاره‌نشین کابل به راه افتاد

طالبان از انتشار اطلاعات دقیق درباره حادثه مرگبار غرب کابل جلوگیری کرد

ماشین کشتار در افغانستان بار دیگر به راه افتاده و این‌بار نیز مانند چند سال اخیر، دو مرکز آموزشی در محله شیعه و هزاره‌نشین در غرب کابل را هدف قرار داد. حمله نخست حدود ساعت ۹ صبح سه‌شنبه با پرتاب بمب دستی به مرکز آموزشی ممتاز در ناحیه قلعه نو کابل رخ داد. حمله دوم، یک ساعت بعد، در مدرسه عبدالرحیم شهید، بزرگ‌ترین مدرسه دولتی غرب کابل، به وقوع پیوست. انفجار اول در مدرسه عبدالرحیم شهید درست هنگامی اتفاق افتاد که صدها دانش‌آموز در حال خروج از کلاس‌هایشان بودند و وقتی ساکنان محل برای کمک به زخمی‌ها و کشته‌های انفجار نخست شتافتند، انفجار بعدی تلفات بیشتری بر جا گذاشت.

هرچند سخنگویان طالبان تعداد قربانیان انفجارهای سه‌شنبه را پنج کشته و ۱۱ زخمی اعلام کرد، شاهدان حادثه می‌گویند که شمار کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار بیشتر است.

الهام، از شاهدان حادثه، به ایندیپندنت فارسی گفت که او و تعدادی از ساکنان محلی پس از شنیدن صدای انفجار نخست در مدرسه عبدالرحیم شهید، به محل حادثه رفتند و تلاش کردند زخمی‌ها را به بیمارستان منتقل کنند. او می‌گوید که پس از انفجار اول، ۱۲ کشته و تعدادی زخمی دیده است: «زمانی که کشته‌ها و زخمی‌ها را انتقال می‌دادیم، انفجار دوم رخ داد. در انفجار دوم، تعداد بیشتری کشته و زخمی شدند؛ چون شماری از مردم در محل جمع شده بودند تا به زخمی‌ها کمک کنند.»

نخستین واکنش طالبان به این حمله مرگبار جلوگیری از حضور رسانه‌ها در محل حادثه، ممانعت از اهدای خون به زخمی‌ها و بازداشت و شکنجه خبرنگاران حاضر در محل بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا شهیر، خبرنگار شبکه تلویزیونی راه فردا، از نخستین خبرنگارانی بود که برای پوشش خبری حادثه در محل حاضر شد. او در حال تصویربرداری از صحنه حادثه بود که بازداشت شد و او را دو ساعت در یک اتاق نگه داشتند.

به گفته رضا شهیر، نخستین اقدام طالبان پس از وقوع حادثه، تلاش برای جلوگیری از حضور خبرنگاران در محل بود. او این اقدام طالبان را در راستای پنهان کردن جزئیات حادثه و پنهان کردن تعداد واقعی تلفات می‌داند.

بسیاری از ساکنان کابل پس از این دو حادثه، برای اهدای خون به زخمی‌ها و تحویل گرفتن اجساد مقابل بیمارستان‌ها جمع شدند اما نیروهای طالبان حتی از اهدای خون به زخمی‌ها هم جلوگیری کردند. تعدادی از زنان و مردانی که برای اهدای خون مقابل بیمارستان‌های غرب کابل تجمع کرده بودند، با به اشتراک گذاشتن ویدیوهایی در فضای مجازی گفتند که افراد طالبان به آنان اجازه نداده‌اند وارد بیمارستان‌ شوند و به زخمی‌ها خون اهدا کنند.

تا هشت ماه قبل، عامل بیشتر این حملات خود طالبان بود اما حالا گروه داعش خراسان، رقیب سرسخت طالبان، مسئولیت بیشتر این حملات را به عهده می‌گیرد. طالبان ادعا می‌کند که سلطه این گروه بر افغانستان به پایان جنگ در این کشور منجر شده است. با این حال حمله مرگبار روز سه‌شنبه به مراکز آموزشی غرب کابل پس از چند ماه سکوت، نخستین شعله بهاری جنگ در این کشور است که بار دیگر دامن هزاره‌ها را گرفته است.

تا لحظه‌ انتشار این گزارش، هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به مدارس غرب کابل را به عهده نگرفته است. شباهت این حادثه به حملات مرگبار داعش به مراکز آموزشی در محلات هزاره‌نشین در چند سال گذشته و هم‌زمانی آن با حمله موشکی داعش به شهر ترمذ ازبکستان از خاک افغانستان، نشان می‌دهد که احتمالا بازهم دست شاخه خراسان گروه داعش در کار است.