سپاه پاسداران یک کشتی حامل سوخت را توقیف کرد

هفت خدمه حاضر در کشتی بازداشت شده‌اند

این دومین خبر توقیف کشتی طی یک هفته اخیر است - عکس از موج نیوز

در حالی که این روزها بحث خروج نام سپاه از فهرست نیروهای تروریستی در جریان است و یکی از موانع به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام نیز همین موضوع عنوان می‌شود، روز جمعه ۲۶ فروردین غلامحسین حسینی مسئول روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در استان بوشهر اعلام کرد یک فروند کشتی حامل سوخت توقیف شده است. همچنین، خدمه این کشتی نیز بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایرنا، او با ادعای اینکه این کشتی حامل ٢٥٠ هزار لیتر سوخت قاچاق بوده است، افزود: هفت خدمه این شناور نیز برای تکمیل روند تحقیقات و مراحل قانونی در بازداشت به سر می‌برند. با این حال هنوز اطلاعات بیشتری در رابطه با ملیت و شرایط خدمه کشتی منتشر نشده است.

این دومین خبر توقیف کشتی طی یک هفته اخیر است.

پیش‌تر و در روز ۲۰ فروردین ماه نیز مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک فروند کشتی خارجی حامل ۲۲۰ هزار لیتر سوخت خبر داده بود. به گفته این مقام قضایی، ۱۱ خدمه خارجی کشتی مذکور نیز بازداشت شده و در انتظار بررسی و اجرای روند قضایی هستند.

سپاه پاسداران طی سال‌های اخیر بارها از توقیف کشتی‌های خارجی و بازداشت ملوانان اتباع دیگر به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه شده یا امتیازگیری استفاده کرده است. اقدامی که از سوی رسانه‌های خارجی به‌عنوان گروگان‌گیری شناخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۲۹ آبان سال گذشته خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ویدیویی را منتشر کرد و مدعی شد که یک فروند کشتی خارجی با ۱۱ خدمه را توقیف کرده است. اگرچه در آن خبر به مالکیت کشتی اشاره نشد، اما گفته شد که حامل ۱۵۰هزار لیتر گازوئیل قاچاق بوده است.

پیش از آن نیز، در روز ۱۲ آبان، سپاه پاسداران با انتشار ویدیویی دیگری مدعی شده بود که یک نفت‌کش حامل نفت ایران را از نیروهای آمریکایی پس گرفته است.

در مقابل ایالات متحده این گزارش‌ها را ساختگی و غیرواقعی خواند و اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفت‌کش با پرچم ویتنام را در روز دوم آبان در دریای عمان متوقف و آن را به آب‌های ساحلی خود هدایت کرده است.

در دی ماه ۱۳۹۹ نیز یک نفت‌کش متعلق به کره‌ جنوبی را سپاه پاسداران توقیف کرد تا به‌عنوان ابزار چانه‌زنی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران استفاده کند.

از آن زمان کشورهای منطقه اقدامات سپاه در خلیج‌فارس را با نگرانی دنبال می‌کنند.