رئیس سابق اداره اطلاعات محرمانه بریتانیا: اگر می دانستم اجازه نمی‌دادم

ماکت ۱۶ متری ساختمان «ام آی ۶» در فیلم «اسکای فال» سوزانده شد

Skyfall - صحنه انفجار مقر ام آی ۶ در فیلم اسکای فال جیمز باند

رئیس سابق سرویس اطلاعات بریتانیا (ام آی ۶) می‌گوید، اگر می‌دانست با صحنه‌ای در فیلم جیمز باند «اسکای فال» که در آن مقر این سازمان در لندن توسط تروریست‌ها منفجر می‌شود، مخالفت می‌کرد. 

سِر ریچارد دیِرلاو که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ ریاست «ام آی ۶» را برعهده داشت، به نشریه تایمز گفت تهیه کنندگان فیلم از رابین کوک، وزیر خارجه وقت اجازه خواسته بودند از مقر «ام آی ۶» واقع در محله «واکس هال کراس» در کناره رود تیمز، در زمینه فیلم استفاده کنند.

ساختمان «ام آی ۶» در چند فیلم جیمز باند نشان داده شده است، اما در فیلم «اسکای فال» ماکت ۱۶ متری آن سوزانده شد. سِر ریچارد گفت رابین کوک او را در جریان نگذاشته بوده «وگرنه می‌گفتم نه!»

سِر ریچارد، همچنین، استلا رمینگتون، نخستین رئیس زن سازمان امنیت بریتانیا (ام آی ۵) را به خاطر اشاره به تجربیاتش در سرویس‌های اطلاعاتی در بیوگرافی‌اش، بباد انتقاد گرفت و گفت «رفتارش بسیار بد» بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود خاطرات خانم رمینگتون که در سال ۲۰۰۲ تحت عنوان «راز افشاء: زندگینامه رئیس سابق ام آی ۵» منتشر شد، تنها به این دلیل مجوز چاپ گرفت که «نمی‌توان تصور کرد که دولت رئیس سرویس امنیتی را برای ممانعت از انتشار خاطراتش به دادگاه برد. به این ترتیب او کتابش را منتشر کرد و موجب خشم شدید بسیاری ازهمکارانش در ام آی ۵ و ام ای ۶ شد».

سِر ریچارد می‌گوید از زمان انتشار کتاب، کارمندان جدید اطلاعاتی باید هم به قانون اسناد محرمانه تعهد کنند، هم حق چاپ از هرگونه تالیف را از خود سلب کنند. 

او گفت: «اگر بخواهید، می‌توانید در مورد تجربیاتتان بنویسید، اما نمی‌توانید بابت آن حق چاپ بگیرید».

فیلمبرداری تازه‌ترین فیلم جیمز باند به نام «No Time to Die» (وقت مرگ نیست) به تازگی به پایان رسید. این آخرین بازی دنیل کریگ در نقش جیمز باند است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment

© The Independent

بیشتر از فیلم