طرح صیانت به صحن علنی بازگشت؛ کمیسیون مشترک منحل شد

این طرح برای بسیاری از ایرانیان به خصوص صاحبان کسب‌وکارهای مجازی نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است

با وجود انتقادهای بسیار، کلیات این طرح روز سوم اسفند ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک صیانت، با ۱۸ رای موافق تصویب شد - فرارو

جلال رشیدی کوچی، نماینده مخالف طرح صیانت در مجلس، از انحلال کمیسیون مشترک صیانت خبر داد و گفت که در صورت موافقت هیئت‌رئیسه، این طرح در صحن علنی بررسی خواهد شد. او روز دوشنبه، ۱۵ فروردین، درخواست بازگرداندن طرح صیانت به صحن علنی را با امضای ۱۹۰ نماینده به هیئت‌رئیسه ارائه کرده بود.

نمایندگان مجلس یازدهم در روز ششم مرداد ۱۴۰۰، بنا به اصل ۸۵ قانون اساسی، با بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک موافقت کردند. قرار بود این طرح پس از تصویب در این کمیسیون بدون بررسی در صحن علنی، یکراست به شورای نگهبان برود و به شکل قانون در بیاید.

با وجود انتقادهای بسیار، کلیات این طرح روز سوم اسفند ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک صیانت، با ۱۸ رای موافق تصویب شد. در همان زمان، جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت که مخالف این طرح است، به رسانه‌ها گفت که برخی با او تماس گرفته‌ و تهدیدش کرده‌اند که به طرح صیانت رای دهد. او همچنین گفت که تلاش می‌کند از طریق جمع‌آوری امضا طرح صیانت را به صحن علنی مجلس بازگرداند.

از سوی دیگر، معاونت قوانین مجلس مصوبه کمیسیون مشترک را به دلیل «ایراد قانونی» لغو کرد. رشیدی کوچی نیز که روز ۱۵ فروردین، درخواست بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس را به هیئت‌رئیسه تحویل داده بود، صبح ۲۲ فروردین در توییتی، انحلال کمیسیون مشترک را اعلام کرد و نوشت: «طرح ‎صیانت با رای قاطع نمایندگان من‌بعد به‌جای بررسی در کمیسیون مشترک، در صحن مجلس بررسی خواهد شد.»

او در توییت دیگری خطاب به موافقان طرح صیانت نوشت: «آقایان از چه نگران‌اند که تمام تلاششان را به کار بسته‌اند که طرح صیانت در صحن علنی مجلس و توسط ۲۹۰ نفر از نمایندگان ملت بررسی نشود؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از او، علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، هم به خبرگزاری فارس گفته بود که مجلس یازدهم صبح روز دوشنبه با تشکیل جلسه غیرعلنی، درباره طرح صیانت تصمیم‌گیری می‌کند. او پس از تصمیم جدید مجلس برای بازگشت طرح صیانت به صحن علنی اعلام کرد که این طرح نیز مانند دیگر طرح‌ها و لوایح، در صحن علنی بررسی می‌شود.

به گفته علیرضا سلیمی، کمیسیون مشترکی که طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تشکیل شد، منحل خواهد شد و قرار است با حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس که به این کمیسیون معرفی شده‌اند،  کمیسیون مشترک دیگری تشکیل شود.

او افزود: «بعد از تشکیل این کمیسیون مشترک که با کمیسیون مشترک بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی متفاوت است، بخش‌های مختلف طرح صیانت بحث و بررسی می‌شود و بعد از آنکه متن اولیه بررسی شد، گزارش آن به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد و صحن، فصل به فصل و ماده به ماده آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی خواهد کرد.»

با وجود این، جلال رشیدی کوچی به اعتماد آنلاین گفت که رای‌گیری روز دوشنبه «استمزاجی» بود و «تصمیم قبول کردن یا نکردن این رای‌گیری با هیئت‌رئیسه مجلس است».

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که حالا نام آن را به «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» تغییر داده‌اند، برنامه عملی حکومت ایران برای قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و فضای مجازی است. این طرح در ماه‌های گذشته بارها خبرساز شد و برای بسیاری از ایرانیان به‌خصوص صاحبان کسب‌وکارهای مجازی نگرانی‌های زیادی ایجاد کرد.

با وجوداینکه اکنون قرار است طرح صیانت در صحن علنی مجلس بررسی شود، شواهد نشان می‌دهد که مسدودسازی اینترنت و فضای مجازی طرحی است که نهادهای بالادستی در جمهوری اسلامی ایران فرمان اجرای آن را صادر کرده‌اند. علی خامنه‌ای در سخنرانی فروردین ۱۴۰۰ خود، از «ول بودن» فضای مجازی انتقاد کرد. برخی مراجع قم نیز پیش‌تر در اظهارنظرهای مشابه خواستار رسیدگی به فضای مجازی شده بودند و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، آبان ۱۴۰۰ در دیدار با مراجع تقلید قم، به آنان اطمینان داد که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، «فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی» را عملیاتی می‌کند.

احمد علم‌الهدی، خطیب جمعه مشهد، نیز که پیش‌تر مدعی شده بود فضای مجازی «بستر گناه» است، در خطبه‌های روز جمعه، ۱۹ فروردین، خواستار تصویب فوری طرح صیانت شد و خطاب به مسئولان و مجلس گفت: «چقدر می‌خواهید این ور و آن ور کنید تا فضای مجازی را کنترل کنید؟»

حکومت ایران با هدف پیشبرد اهداف سیاسی خود مسدودسازی اینترنت در ایران را دنبال می‌کند؛ حال‌ آنکه ناظران هشدار داده‌اند در صورت تصویب و اجرایی شدن طرح صیانت، بین ۹ تا ۱۲ میلیون کسب‌وکار آنلاین در معرض نابودی قرار می‌گیرند.