وزیر خارجه طالبان با سفیر ایران در مورد وضعیت مهاجران افغان صحبت کرد

سفیر ایران گفت روزانه حدود چهار هزار ویزا برای شهروندان افغان صادر می‌شود

بیش از پنج میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند-خبرگزاری باختر

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز یکشنبه، ۲۱ فروردین، با بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، در مورد وضعیت مهاجران افغان در ایران و به‌ویژه گزارش‌های اخیر در خصوص افزایش آزار و اذیت مهاجران در آن کشور گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گزارش داد که مولوی امیر خان متقی در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، از «برخورد نادرست با افغان‌ها» در ایران ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های آن کشور خواسته است آزار و اذیت افغان‌ها در مناطق مرزی و شهرهای آن کشور را متوقف کنند.

در این گزارش، به نقل از بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، آمده است که دولت ایران قصد ندارد با مهاجران افغان رفتاری نادرست داشته باشد و همواره تلاش بر این بوده است که روابط ایران و افغانستان نزدیک و دوستانه باشد.

سفیر ایران در کابل به مولوی متقی گفت که پیام او را به مقام‌های مسئول در دولت ایران منتقل خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی امیر خان متقی در این دیدار، همچنین درباره «پیامدهای ناگوار برخورد ناشایست با افغان‌ها بر روابط دو کشور» هشدار داد و تاکید کرد که اعمال تعدادی مجرم نماینده منش و کردار کل افغان‌ها نیست

هم‌زمان با این ملاقات، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل هم با انتشار اطلاعیه‌ای، پخش ویدیوهایی از آزار و اذیت مهاجران افغان در ایران را اقدامی سازماندهی شده دانست و تصریح کرد که هدف از این کار، تیره کردن روابط ریشه‌دار و عمیق ایران و افغانستان است.

در اطلاعیه سفارت ایران در کابل آمده که با وجود گسترش روز افزون مهاجرت افغان‌ها به ایران، دولت ایران برای مهاجران مانع و محدودیتی ایجاد نکرده است. به نقل از این اطلاعیه، سفارت و کنسولگری‌های ایران در کابل، هرات، قندهار، جلال‌آباد و مزارشریف، همه روزه برای مراجعه‌کنندگان ویزا صادر می‌کنند و اگر کسی خواهان سفر به ایران است، باید به یکی از این دفاتر مراجعه کند.

بهادر امینیان در مصاحبه با طلوع‌نیوز که روز یکشنبه پخش شد، هم گفت که ایران میزبان بیش از پنج میلیون شهروند افغانستان است و اتفاق‌هایی که می‌افتد، نشانگر سیاست دولت ایران در قبال مهاجران نیست. سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل پخش کلیپ‌های ویدیویی از آزار و اذیت مهاجران افغان در ایران را توطئه و دسیسه خواند و ادعا کرد که «سازمان مجاهدین خلق ایران» در این کار دست دارد.

امینیان اضافه کرد که که سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برای متقاضیان سفر به ایران روزانه حدود چهار هزار ویزا صادر می‌کنند.

در یک هفته اخیر و به ویژه پس از حادثه مشهد که در آن فردی به نام عبدالطیف مرادی، تبعه افغانستان، به سه آخوند در صحن حرم امام هشتم شیعیان حمله کرد، گزارش‌ها درباره افزایش بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران افزایش یافت.

هرچند مهاجرت افغان‌ها به ایران با هدف کار و زندگی از ۴۰ سال قبل که آتش جنگ در افغانستان بالا گرفت، آغاز شد، در دوره نخست حاکمیت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، این مهاجرت ابعاد وسیع و گسترده‌تری یافت. پس از فروپاشی رژیم طالبان در اواخر ۲۰۰۱، شمار زیادی از مهاجران افغان به کشورشان بازگشتند اما در اوت ۲۰۲۱ و با بازگشت دوباره طالبان به قدرت، بار دیگر موج بزرگی از مهاجرت افغان‌ها به ایران شکل گرفت.

تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، گفته می‌شد حدود ۲.۵ تا سه میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند؛ اما اکنون این ارقام بیش از پنج میلیون نفر براورد می‌شود.