واشنگتن پست: بایدن تمایلی به حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی ندارد

«خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی احتمالا موضوعی نمادین است، اما سپاه به آن نیاز دارد»

بلینکن در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی و در پاسخ به مجری برنامه که پرسید آیا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی می‌داند، گفت «خب، هستند»-HO / LEADER OFFICE / AFP

روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی به درخواست ایران از آمریکا برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی پرداخته و می‌نویسد این درخواست به عنوان شرط رسیدن به توافق برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، حصول توافق را به خطر انداخته است.

دیوید ایگنیشس ستون‌نویس باسابقه این روزنامه معتبر آمریکایی در یادداشت خود نوشته است که یک مقام ارشد دولت آمریکا به او گفته که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده تمایلی به انجام این کار ندارد، حتی اگر پذیرش این خواسته تهران احتمالا منجر به حصول توافق نهایی برای احیای برجام شود.

به عقیده نویسنده، اظهارات این مقام ارشد دولت بایدن تاییدی است بر اظهارات چند روز پیش آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی و در پاسخ به مجری برنامه که پرسید آیا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی می‌داند، گفت «خب، هستند.»

وی در ادامه گفت زیاد خوش‌بین نیست که توافقی در مورد برجام سربگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اروپایی‌ها از آمریکا خواسته‌اند راهی برای مصالحه با ایران پیدا کند که بتوان توافق را نجات داد. تهران و واشنگتن از آوریل سال ۲۰۲۱ برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام، مذاکرات غیرمستقیمی را با هماهنگی اتحادیه اروپا آغاز کردند که ماه گذشته متوقف شد.

نویسنده معتقد است که خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی احتمالا موضوعی نمادین است، اما سپاه به آن نیاز دارد. با این حال به نظر نمی‌رسد که جو بایدن بخواهد به این خواسته رضایت دهد، و البته نباید هم بدهد. گفته شده که بایدن معتقد است مساله سپاه باید از مذاکرات هسته‌ای جدا باشد.

مذاکرات دولت بایدن با ایران برای احیای توافق هسته‌ای با مخالفت جمهوری‌خواهان که از اساس با توافق مخالفند مواجه بوده است؛ اما طیف مخالفان حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی تنها به جمهوری‌خواهان محدود نبوده و شماری از نمایندگان دموکرات کنگره نیز ابراز مخالفت کرده‌اند.