اختراع پنل خورشیدی جدیدی که شب ها هم کار می‌کند

این پنل در شب‌هایی با آسمان صاف، با بهره گرفتن از حرارتی کار می‌کند که از سطح سلول‌های خورشیدی به شکل نور فروسرخ به فضا ساطع می‌شوند

تامین برق در طول شب، اغلب مستلزم نصب باتری اضافی است - solyndra

نوع جدیدی از پنل‌های خورشیدی ساخته شده‌اند که می‌توانند در شب هم برق تولید کنند. 

محققان دانشگاه استنفورد یک سلول فتوولتاییک (PV) ساخته‌اند که به منظور تولید شبانه‌روزی انرژی تجدیدپذیر، از فرایندی بهره می‌برد که سرمایش تابشی نام دارد.

این پنل در شب‌هایی با آسمان صاف، با بهره گرفتن از حرارتی کار می‌کند که از سطح سلول‌های خورشیدی به شکل نور فروسرخ به فضا ساطع می‌شوند.

دانشمندان با به کارگیری یک ژنراتور ترموالکتریک در یک پنل خورشیدی فتوولتاییک معمولی، به تولید برق شبانه ۵۰ میلی‌وات بر مترمربع دست یافتند.

این پنل در طول روز مانند یک پنل خورشیدی معمولی کار می‌کند تا انرژی خورشید را جمع‌آوری کند، سپس «برعکس» کار می‌کند تا به تولید برق در شب ادامه دهد؛ اگرچه وجود هرگونه ابر در شب می‌تواند با بازتاب تابش فروسرخ به زمین مانع از عملکرد این دستگاه شود.

تیم مهندسانی که این دستگاه را ساخته‌اند می‌گویند که برای راه‌اندازی آن از مواد ارزان‌قیمت و معمولی استفاده کرده‌اند؛ به این معنی که می‌توان آن را با سلول‌های خورشیدی موجود ترکیب کرد و در مکان‌های دورافتاده که در آن‌ها منابع محدود است، به کار برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زونید اومر، مهندس هواشناسی از دانشگاه استنفورد که یکی از نویسندگان این مقاله بود، می‌گوید: «کاری که ما اینجا انجام دادیم، این بود که همه‌چیز را از مواد دم‌دستی پیش‌ساخته تولید کردیم، انتقال گرمایی خیلی خوبی داشتیم و گران‌ترین چیزی که در کل دستگاه وجود داشت، خود ترموالکتریک بود.»

این مطالعه که جزئیات این فناوری را شرح می‌دهد با عنوان «تولید انرژی الکتریکی در شب به میزان ۵۰ میلی‌وات بر مترمربع با سرمایش تابشی سلول فتوولتاییک» در مجله علمی «اپلاید فیزیکس لترز» (Applied Physics Letters) منتشر شده است.

پژوهشگران امیدوارند که یک منبع قابل اطمینان و پاک انرژی برای حدود ۷۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان که در حال حاضر بدون برق زندگی می‌کنند، فراهم کنند.

این مطالعه می‌گوید: «دستگاه ما می‌تواند به عنوان یک منبع دائمی انرژی تجدیدپذیر هم برای روز و هم شب در مناطق خارج از شبکه برق استفاده شود.»

تامین برق در طول شب در بسیاری از مناطق روستایی که به سیستم‌های مینی گرید یا خارج از شبکه وابسته‌اند، اغلب مستلزم نصب باتری اضافی است که مشکلات بسیاری را به دستگاه اضافه می‌کند.

[مینی گرید یا ریزشبکه، مدلی برای برق‌رسانی مقرون به صرفه است که سیستم‌های خانگی خورشیدی کوچک با ظرفیت توان محدود و شبکه ملی برق را به هم وصل می‌کند]

«ساخت دستگاهی به منظور استخراج انرژی در شب از سلول‌های فتوولتاییک موجود، محدودیت‌های تولید برق فتوولتاییک در روز را کاهش می‌دهد و نیاز به ذخیره باتری در سیستم‌های برق را کم می‌کند یا از بین می‌برد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی