سگ‌رباتی که در پمپئی نگهبانی می‌دهد

این سگ زرد‌رنگ در محوطه گشت خواهد زد، و در خیابان‌های شهر دنبال ترک‌خوردگی، آسیب و نشانه‌های فرسایش می‌گردد

مدیران پارک باستان‌شناسی (Archaeological Park) می‌گویند قرار است رباتی به شکل سگ در شهر باستانی پمپئی نگهبانی بدهد.

سگ مکانیکی اسپات (Spot)، که ساخته شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) است، در راستای موج مدرن‌سازی این شهر رومی حفاظت‌شده به کار گرفته می‌شود. 

این سگ زرد‌رنگ در محوطه گشت خواهد زد، و در خیابان‌های شهر دنبال ترک‌خوردگی، آسیب و نشانه‌های فرسایش می‌گردد. شهر پمپئی در سال ۷۹ میلادی، در پی فوران آتشفشان وزوو، نابود شد.

اسپات یک ربات چهارپا است که برای عبور از زمین‌های ناهموار طراحی شده است و در عین حال می‌تواند با دوربین‌ها و حسگرها، تصاویر محیط اطرافش را ثبت کندــ این ربات را می‌شود از راه دور کنترل کرد یا برنامه‌ریزی کرد تا مسیر مشخصی را دنبال کند.

پمپئی به‌دلیل وجود یکی از بهترین نقاشی‌های دیواری حفظ‌ شده‌اش، که هشدار می‌دهد «سگ را بپا» یا «مراقب سگ باشید»، مترادف است با هرچه به سگ‌سانان مرتبط است.

اکنون این ربات ۲۵ کیلوگرمیِ آشکارا قرن بیست‌و‌یکمی در پارک باستان‌شناسی گشت خواهد زد، کنج و گوشه‌های آسیب‌دیده را برای مرمت‌کارها بو می‌کشد تا بیابند و ترمیم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ربات در ماموریتش برای کمک به حفاظت از این مکان، می‌تواند از گذرگاه‌های باریک عبور کند و داخل کنج‌های کوچک بخزد. بوستون داینامیکس این ربات‌ها را در سال ۲۰۲۰ برای فروش عرضه کرد، و اکنون حدود ۱۰۰ تا از آن‌ها در محل‌هایی مانند اسپیس‌اکس در پایگاه بوکا راتون به «کار» نظارت و نگهبانی مشغول‌اند.

یکی از ماموریت‌های اصلی‌ این ربات تحقیق در مورد «تومبارولی» یا مهاجمان مقبره است، دزدهایی که با استفاده از تونل‌های مخفی به این مکان آمدوشد دارند. در سال‌های اخیر، شماری از اشیای دست‌ساخته از این محل سرقت شده‌اند.

حرکت گسترده‌تر پمپئی به سوی فناوری پس از دریافت هشداری از یونسکو در سال ۲۰۱۳ بود مبنی بر اینکه این میراث جهانی رو به خرابی گذاشته و نیازمند مرمت است.

سالانه به‌طور معمول حدود ۲.۸ میلیون گردشگر از شهرهای مدفون پمپئی و هرکولانیوم در نزدیکی ناپل دیدن می‌کنند.

در بیانیه پارک باستان‌شناسی آمده است: «رباتی مانند اسپات می‌تواند مکان‌ها، حتی مکان‌های کوچک را، با رعایت ایمنی کامل، وارسی کند و داده‌های مفید را برای بررسی و طرح‌ریزی اقدام‌های مرمت و نگهداری جمع‌‌آوری و ثبت کند.» 

© The Independent

بیشتر از جهان