آمریکا به دنبال تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل است

نماینده آمریکا در سازمان ملل: عضویت روسیه در شورای حقوق بشر مضحک است

توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل دوشنبه چهارم آوریل گفت آمریکا از شورای عمومی سازمان ملل درخواست می‌کند عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر سازمان ملل به حالت تعلیق درآورند.
به گزارش رویترز این درخواست پس از آن صورت می‌گیرد که اوکراین روز یکشنبه ارتش روسیه را به کشتار غیرنظامیان در بوچا در نزدیکی کی‌یف پایتخت این کشور متهم کرد. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین روسیه را به نسل‌کشی در بوچا متهم کرد اما مقامات کرملین این اتهام را رد کرده و تصاویر و اسناد منتشر شده را ساختگی عنوان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی مطرح شده است که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را «جنایتکار جنگی» توصیف کرده است.

براساس قوانین سازمان ملل برای اینکه عضویت یک کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل به حالت تعلیق درآید باید دوسوم کشورهای عضو سازمان ملل به آن رای دهند.
لیندا توماس گرینفیلد در جریان سفر به رومانی گفت: «عضویت روسیه در شورای حقوق بشر مضحک است.» او با نادرست خواندن عضویت روسیه در این شورا افزود: «زمان آن رسیده است که شورای عمومی سازمان ملل به حذف آنها رای دهد.»
شورای امنیت سازمان ملل از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰) تاکنون دو قطعنامه در محکومیت روسیه صادر کرده است که ۱۴۰ کشور به آن رای دادند.
لیندا توماس گرینفیلد به روزنامه نگاران گفت: «پیام من به آن ۱۴۰ کشور که دلیرانه در کنار یکدیگر ایستادند آن است که تصاویر منتشر شده از بوچا و ویرانی‌های اوکراین ما را ملزم می‌کند گفتارمان را با کردارمان یکی کنیم.»
گنادی گاتیلف، نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش گفت: «واشنگتن بحران اوکراین را دستاویزی می‌کند تا با بهره از آن روسیه را از سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای حقوق بشر در ژنو اخراج یا تعلیق کند.»
رویترز می‌گوید به طور مستقل نتوانسته تایید کند چه کسی مسئول کشتار مردم بوچا است.

بیشتر از جهان