سینه‌بند را هر چند وقت یک‌بار باید شست؟

هر چه بیشتر سینه‌بند خود را بشویید، فشار بیشتری به پارچه وارد می‌کنید

اینکه چند وقت یک‌بار باید سینه‌بندهای خود را بشویید فرمول علم دقیقی ندارد-getty images via canva

با نزدیک شدن به فصل گرما یک سوال سخت هم به کمد لباس برخی از خانم‌ها برمی‌گردد: آیا وقت شستن سینه‌بندم رسیده یا هنوز کثیف نیست و آیا با شستن زیاد آن را خراب می‌کنم؟

سینه‌بند زنانه یکی از حساس‌ترین لباس‌ها از نظر نوع پارچه، دوخت و نوع الیاف در میان سایر لباس‌ها است. تنها دانستن رنگ و نوع الیاف برای آنکه بدانیم چه زمانی، با چه روشی و در چه درجه حرارتی شسته شود کافی نیست.

احتمالاً به این فکر کرده‌اید که چند وقت یک‌بار باید سینه‌بند خود را بشویید و بهانه‌هایی منطقی هم برای اجتناب از این کار تراشیده‌اید: «من این سینه‌بند را فقط برای کار پوشیده‌ام. تمام روز را پشت میزم زیر باد کولرم. من حتی عرق نکردم! مطمئناً هنوز وقت انداختنش در لباسشویی نرسیده!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینکه چند وقت یک‌بار باید سینه‌بندهای خود را بشویید فرمول علم دقیقی ندارد؛ اما دکتر آلوک ویج، متخصص پوست، می‌گوید که به عنوان یک قانون کلی باید بعد از هر دو تا سه بار استفاده، آن‌ها را بشویید.

برخی از سینه‌بندهای راحتی که از الیاف طبیعی، بدون میله و اسفنج حالت‌دهنده درست‌شده‌اند را می‌توان با سایر لباس‌های زیر شست اما برای بقیه انواع سینه‌بند کار کمی دشوارتر می‌شود.

چند وقت یک‌بار باید سینه‌بند خود را بشویید؟

اگر می‌پرسید چه چیزی «پوشیدن» محسوب می‌شود، دکتر ویج می‌گوید که پوشیدن می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد و بهانه شما درباره تمام روز نشستن زیر باد کولر چندان هم بیراه نیست.

دکتر ویج می‌گوید: «چند ساعت به تن داشتن سینه‌بند با حداقل تعریق ممکن است به‌عنوان یک "پوشیدن" کامل حساب نشود. اما چند ساعت با تعریق شدید می‌تواند دو یا سه برابر پوشیدن محسوب شود.«

همچنین مهم است که سوتین‌های خود را به‌صورت چرخشی استفاده کنید، به‌این‌ترتیب کاپ‌ها و بندها می‌توانند استراحت کنند و این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا شکل و قابلیت ارتجاعی خود را حفظ کنند.

دکتر ویج می‌گوید: «می‌توانید یک سینه‌بند را دو روز متوالی بپوشید، به شرطی که چند ساعت در آن بین آن را در بیاورید تا به سینه‌بند اجازه استراحت دهید؛ اما پوشیدن یک سینه‌بند خاص که به نظرتان خیلی راحت و خوش‌فرم است، به‌صورت هر روزه باعث می‌شود شکل خود را سریع‌تر از دست بدهد.»

اگر سینه‌بند را نشویید چه اتفاقی می‌افتد؟

سالم نگه‌داشتن سینه‌بند شما به ایجاد تعادل در مراقبت از پارچه با حذف مواد زائد پوستی، چربی و عرق مربوط می‌شود.

دکتر ویج توضیح می‌دهد: «همه سلول‌های مرده پوست، چربی‌ها و عرق‌هایی که زیر سینه‌بند شما محبوس شده‌اند، مکانی برای تجمع باکتری و مخمر ایجاد می‌کنند. شسته نشدن به‌اندازه کافی می‌تواند منجر به ایجاد لکه و بوی دائمی روی آن شود و همچنین موجب تحریک پوست، ایجاد بثورات یا عفونت‌های پوستی موضعی ناشی از مخمر یا باکتری خواهد شد.»

بهترین راه برای شستن سینه‌بند

اما هر چه بیشتر سینه‌بند خود را بشویید، فشار بیشتری به پارچه وارد می‌کنید. کاپ‌ها شکل خود را و بندها خاصیت ارتجاعی‌شان را از دست می‌دهند.

نحوه شستن سینه‌بند به‌گونه‌ای که تا حد ممکن به دوام آن‌ها کمک کند:

۱-آماده‌سازی: بند را قبل از شستن ببندید تا به لباس‌های دیگر گره نخورد یا گیر نکند.

۲-محافظت: سینه‌بند خود را در یک کیسه مشبک مخصوص شستشوی لباس قرار دهید تا دور لباس‌های دیگر پیچانده نشود.

۳-شستشو: برای جلوگیری از کش آمدن و حفظ خاصیت ارتجاعی، سینه‌بندهای خود را با ملایم‌ترین برنامه شستشوی ماشین لباس‌شویی با آب سرد بشویید.

۴-خشک‌کردن در هوای آزاد: به هر قیمتی شده از انداختن سینه‌بندها در خشک‌کن خودداری کنید، زیرا گرما و لرزش آن را از شکل انداخته و خاصیت کشسانی را کاهش می‌دهد. در عوض سینه‌بند خود را روی یک حوله قرار دهید تا خودبه‌خود خشک شود و مطمئن شوید که کاپ‌ها به شکل طبیعی خود قرار گرفته‌اند.

۵-نگهداری: پس از خشک شدن، سینه‌بندهای خود را صاف نگهداری کنید. چرخاندن یا پیچاندن سینه‌بند و قرار دادن یک کاپ داخل کاپ دیگر می‌تواند شکل سوتین را برای همیشه تغییر دهد.

دکتر ویج می‌گوید: «با مراقبت دقیق و برخورد با ملایمت، سینه‌بندهای باکیفیت می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند؛ اما شستن بیش از حد و مکرر - یا نه به‌اندازه کافی - می‌تواند آن را از بین ببرد یا پوست شما را خراب کند.»

بیشتر از زندگی