خط‌ ونشان دادستان کل برای روزه‌خواران

دادستان کل کشور خواستار برخورد با هرنوع روزه‌خواری در ماه رمضان شد

دادستان کل کشور در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی خواستار برخورد با روزه‌خواری شد _ ایرنا

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی، خواستار آن شد با کسانی‌ که به هر دلیل روزه نیستند و از تظاهر به روزه‌خواری خودداری نمی‌کنند، تحت عنوان اقدام به جرم مشهود، برخورد قانونی کنند.

دادستان کل کشور که روزه‌خواران را حرمت‌شکن خوانده، هر نوع از روزه‌خواری را مشمول برخورد قانونی دانست و عنوان کرد: «از آنجا که اتومبیل حریم خصوصی تلقی نمی‌شود، تظاهر به روزه‌خواری در خودرو نیز مشمول برخورد قانونی خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بخش دیگری از نامه منتظری به فرمانده نیروی انتظامی به موضوع نظارت کامل پلیس بر مراکز فروش مواد غذایی در سطح شهرها اختصاص داشت که براساس آن برخورد قانونی با این مراکز به ویژه در پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی نیز در دستورالعمل اعلام شده از سوی دادستان کل کشور گنجانده شده است.

هر سال پیش از آغاز ماه رمضان، خط و نشان‌های مختلفی از سوی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای انتظامی با مردم برای ممانعت از روزه‌خواری کشیده می‌شود. در طرح‌های مشابه هر سال گشت‌های ویژه‌ای از سوی نیروی انتظامی در معابر عمومی شهرها، پارک‌ها، مراکز فرهنگی و همچنین برای نظارت بر رستوران‌ها و مراکز فروش مواد غذایی، ترتیب داده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانون مجازات اسلامی، روزه‌خواری را جرم‌انگاری کرده و برای آن تحت عنوان تظاهر به عمل حرام، مجازات حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته است. مجازاتی که در سال‌های گذشته بارها از سوی مراجع قضایی نسبت به افراد جامعه اعمال شده است.

چند سال قبل بود که دادستان عمومی و انقلاب قزوین از دستگیری ۴۰۰ نفر به اتهام روزه‌خواری تنها در این شهر خبر داد. آنطور که روابط‌ عمومی دادگستری استان قزوین خبر داده بود، برای حداقل ۲۰۰ نفر از این افراد تنها ظرف ۲۴ ساعت پرونده قضایی تشکیل و برای آنها حکم شلاق صادر شد.

این رویه که هر سال در ماه رمضان در ایران تکرار می‌شود، چند سال گذشته دو نفر را در استان فارس با اتهام مشابه یعنی تظاهر به روزه‌خواری به ۸۰ ضربه شلاق در ملاء عام محکوم کرد. موضوعی که به گفته احمد علی گودرزی، فرمانده انتظامی وقت استان فارس، حکم اجرا شده برخوردی قانونی با انجام یک عمل حرام بود.  

برخوردهایی مشابه را طی سال‌های گذشته از سوی اعضای طالبان در افغانستان هم رخ داده است. حدود سه سال قبل اعضای طالبان دو نفر را به اتهام آنچه که روزه‌خواری در ماه رمضان عنوان شده بود، در ولایت فاریاب افغانستان و ملاء عام شلاق زدند.