برنامه‌ریزی رستوران‌ها در عربستان برای رمضانی شلوغ

از زمان شیوع کرونا، امسال نخستین سالی است که به مردم عربستان اجازه داده‌اند در رستوران‌، بدون رعایت فاصله اجتماعی کنار هم غذا بخورند

رستورانی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی - REUTERS/Ahmed Yosri

هرچند در عربستان سعودی نیز مانند ایران رستوران‌ها اجازه ندارند در طول روزهای ماه رمضان فعالیتی داشته باشند و قرار نیست در فاصله سحر تا افطار کار کنند، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها در طول ساعت‌های پس از افطار، از هنگام غروب آفتاب تا طلوع سحر، رمضانی بسیار شلوغ و پرمشتری را انتظار می‌کشند.

پیش‌بینی می‌شود که در عربستان سعودی، خاستگاه دین اسلام، تمام میزهای رستوران‌های محبوب از غروب آفتاب پر شوند و با پیش‌بینی ساعات کاری پرمشغله در طول شب‌های ماه رمضان، قرار است رستوران‌ها دست‌کم تا نیمه‌شب یا حداکثر تا ساعت ۴ صبح باز باشند.

از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، امسال نخستین سالی است که به مردم این کشور اجازه داده می‌شود در رستوران‌، بدون رعایت فاصله اجتماعی و به تعداد زیاد روی میزهای کنار هم غذا بخورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غذاخوری‌ها و رستوران‌ها در عربستان سعودی در طول روزهای ماه رمضان بسته خواهند ماند و برای خدمات بیرون‌بر هم تنها از ساعت ۱۷ اجازه فعالیت دارند. در مراکز خرید، فودکورت‌ها و غذافروشی‌ها یک ساعت و نیم پیش از غروب آفتاب و سر ساعت ۱۷ برای سرو غذا آماده می‌شوند. وقتی افطار شود، کارکنان برای ادای نماز دست از کار می‌کشند و بعد از آن دوباره تا ساعت ۱ بامداد و گاهی بیشتر به ارائه خدمات ادامه می‌دهند.

در کشورهای مسلمان مثل عربستان که قوانین اسلامی رکن اصلی رفتار اجتماعی مردم را تعیین می‌کند و مردم نیز به عمل به این واجبات تمایل زیادی دارند، به ماه رمضان بسان جشنی نگریسته می‌شود که روزه‌داران با روزه گرفتن به این مهمانی می‌روند و بعد، هنگام غروب با شامی مفصل افطار می‌کنند.

بازارهای آزاد غذافروشی در عربستان سعودی در این ماه بسیار محبوب‌اند و زنان و کودکان غذاها و نوشیدنی‌های خانگی‌ را برای فروش به آنجا می‌آورند. برخی غذاهای گرم و تازه خود را از پشت کامیونشان به دست مشتری می‌دهند و برخی در مغازه‌ها و غرفه‌هایی که در ماه رمضان ایجاد می‌کنند، به فروش غذا مشغول‌اند.

ماه رمضان امسال در عربستان سعودی روز ۲ آوریل، برابر با ۱۳ فروردین و با رویت هلال ماه رمضان آغاز می‌شود. دادگاه عالی عربستان هرساله فرا رسیدن این روز را رسما اعلام می‌کند.

بیشتر از جهان