جنجال ترامپ و اوکراین؛ کمیته‌ای در کنگره پمپئو را احضار کرد

این احضاریه بخشی از روند استیضاح احتمالی رئیس جمهور آمریکا است

Drew Angerer/Getty Images/AFP
 

یک کمیته کنگره ایالات متحده، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را برای ارائه مدارک مربوط به تماس و نحوه برخورد دونالد ترامپ با همتای اوکراینی‌اش، احضار کرده است.

این احضاریه که از طرف کمیته امور خارجی تحت کنترل حزب دموکرات صادر شده است، بخشی از روند استیضاح احتمالی دونالد ترامپ است.

کمیته امور خارجی به آقای پمپئو تا چهارم اکتبر مهلت داده است تا از جمله اسنادی را که برخی سیاستمداران هفته‌ها در پی آن بوده‌اند، ارائه کند.

کمیته امور خارجی کنگره، همچنین گفته است که خواهان گفت‌وگو با پنج مقام وزارت خارجه است، از جمله «کورت وُلکر»، سفیر سابق آمریکا در ناتو و نماینده ویژه ایالات متحده در اوکراین، که گفته می‌شود دیدار میان رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ با مقامات اوکراین را تنظیم کرده بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماری (ماشا) یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین، نیز برای ارائه شهادت درمقابل کمیته امور خارجی کنگره احضار شده است. ظاهرا خانم یوانوویچ پس از مخالفت با اقدامات آقای جولیانی برای یافتن مدرکی علیه مخالفان سیاسی دونالد ترامپ، از اوکراین فراخوانده می‌شود.

روند بررسی مراحل استیضاح احتمالی دونالد ترامپ در هفته‌ای که گذشت، و در پی افشای محتوای یک تماس تلفنی میان آقای ترامپ و پرزیدنت زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اعلام شد.

آقای ترامپ متهم شده است که با سوءاستفاده از قدرتش، یک کشور خارجی را تحت فشار گذاشته است تا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا مداخله کند.

آقای ترامپ در مکالمه با همتای اوکراینی‌اش ابتدا به کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را که بدون مقدمه متوقف شده است، اشاره کرده و شکایت کرده است که روسیه به اندازه کافی برای آمریکا کاری انجام نمی‌دهد. او سپس به پرزیدنت زلنسکی می‌گوید: «اما می‌خواهم برای ما لطفی بکنید».

به دنبال آن، آقای ترامپ از پرزیدنت زلنسکی می‌خواهد تا در مورد «جو بایدن» رقیب انتخاباتی وی از حزب دموکرات، و نیز پسر او، هانتر بایدن، که در اوکراین تجارت‌هایی داشته است، تحقیق کند.

در آن مکالمه تلفنی، آقای ترامپ به آقای زلنسکی می‌گوید که در آن زمینه با رودی جولیانی و ویلیام بار، دادستان کل، گفت‌وگو کند.

بنا به شکایت رسمی علیه آقای ترامپ که توسط یک مامور ناشناس اطلاعاتی آمریکا اقامه شده است، خانم یوانوویچ زمانی از سمتش به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین برکنار شد که آقای جولیانی او را «بخشی از تلاش‌ها علیه پرزیدنت» دانست.

آقای ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با پرزیدنت زلنسکی، به خانم یوانوویچ با عبارات «آن زن» و «خبر بد» اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اقداماتی در مورد او در نظر گرفته خواهد شد». 

بنا به گزارش سی ان ان، پیش از این، کاخ سفید اذعان کرده بود که جزئیات این مکالمه تلفنی را به یک سِروِر محرمانه منتقل کرده بود.

به نظر می‌‌رسد که این اعتراف، موید یکی از ادعاهای شاکی در مورد پنهان کردن شواهد این مکالمه جنجال برانگیز است که به آغاز روند بررسی استیضاح رئیس جمهوری انجامیده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent