توزیع سالانه صدها میلیون فشنگ وزارت دفاع، میان قاتلان حیات‌وحش

طبق گفته معاون سازمان محیط‌زیست، سالانه به هر اسلحه مجاز یک‌صد فشنگ داده می‌شود

سازمان محیط زیست ایران از  ثبت حدود سه تا چهار هزار مورد استفاده غیرمجاز از سلاح‌های مجاز در سال خبر می‌دهد_ تصویر از خبرگزاری ایرنا

در ایران بیش از سه‌میلیون سلاح شکاری در اختیار مردم قرار دارد که هر کدام از این سلاح‌ها سالانه حداقل سهمیه‌ای حدود ۱۰۰ فشنگ دریافت می‌کنند و بر این‌اساس، می‌توان از توزیع سالانه حدود ۳۰۰میلیون فشنگ تولید وزارت دفاع جمهوری اسلامی در میان مردم، خبر داد.

حدود دو ماه قبل بود که خبر حمله گروهی مسلح و نقابدار به آشوراده و قتل‌عام پرندگان این منطقه انعکاس گسترده‌ای بافت، شکارچیانی که اداره محیط‌ زیست استان مازندران تعداد آن‌ها را نزدیک به ۱۵۰ نفر اعلام کرده بود. سال‌هاست که مناطق شمال ایران به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است. آن‌طور که کارشناسان محیط زیست می‌گویند، سالانه حدود یک میلیون و پانصد هزار قطعه از پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و آب‌بندان‌های کشور هدف شکارچیان قرار می‌گیرند.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از توزیع سالانه حدود ۱۰۰ فشنگ میان مردم خبر داده و بدون اشاره به تعداد اسلحه‌های شکاری در اختیار مردم، این را گفته که سالانه ده‌ها میلیون فشنگ بین مردم توزیع می‌شود.

در همین خصوص، زمستان سال گذشته، روزنامه همشهری با انتشار گزارشی تعداد سلاح‌های شکاری در اختیار مردم را بیش از سه‌میلیون اعلام کرد. براین اساس طبق گفته‌های معاون سازمان محیط زیست مبنی‌بر سهمیه سالانه فشنگ هر فرد، می‌توان تعداد فشنگ توزیع‌شده سالانه میان مردم را در حدود ۳۰۰میلیون تخمین زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با روزنامه همشهری از مذاکره با وزارت دفاع درباره توقف تولید سلاح شکاری خبر داده بود. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در کنار ساخت و فروش اسلحه شکاری، فروش و توزیع سهمیه فشنگ سالانه را نیز در اختیار دارد. اما آن‌طور که حسن اکبری، معاون سازمان محیط زیست، به تسنیم گفته است، باوجود مذاکراتی که این سازمان با نیروهای مسلح برای جلوگیری از توزیع سالانه تعداد زیادی سلاح شکاری و فشنگ داشته، اما همکاری نیروهای مسلح برای جلوگیری از این موضوع، رضایت‌‌بخش نبوده است.

براین اساس می‌توان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را در قتل‌عام سالانه میلیون‌ها پرنده و سایر گونه‌های جانوری در کشور شریک عنوان کرد. در همین خصوص، زمستان سال گذشته، روزنامه همشهری از افزایش استفاده از اسلحه شکاری به‌رغم رشد ۷ تا ۱۶ برابری قیمت آن طی چند سال اخیر خبر داده بود. این بدان معناست که نیروهای مسلح بازاری پرسودی را در اختیار دارند که شاید باوجود هشدارهای سازمان محیط زیست، حاضر به چشم‌پوشی از آن نیست.

در حالی‌ سالانه ده‌ها و چه‌بسا صدها میلیون فشنگ درمیان مردم توزیع می‌شود، که تنها پرندگان و انواع دیگر گونه‌های حیوانات هدف این فشنگ‌ها قرار نمی‌گیرند. سالانه تعدادی از محیط‌ بانان نیز در تیراندازی شکارچیان با همین فشنگ‌ها آسیب می‌بینند، یا حتی جان خود را از دست می‌دهند.

طبق گزارش سازمان محیط زیست، سالانه حدود سه تا چهار هزار مورد استفاده غیرمجاز از سلاح‌های مجاز توسط این سازمان ثبت می‌شود که از این تعداد، تنها موارد بسیار محدودی مشمول اقدام‌های تنبیهی مراجع قضایی قرار می‌گیرند.

اخیرا خبرگزاری ایرنا به نقل از مسئولان سازمان محیط زیست، از نابود شدن بیش از ۶۰ درصد گونه‌های مهم جانوری در کشور مانند کل، بز، قوچ، میش، آهو، جبیر و گورخر، خبر داده بود. پیش از این هوشنگ ضیایی، کارشناس ارشد محیط زیست، عامل اصلی نابودی حیات وحش ایران را شکار بی‌رویه عنوان کرده و گفته بود تنها ۳۰ درصد از نابودی حیات وحش ناشی از تخریب زیستگاه‌ها بوده است.