ماجرای مردی که ۵۰۰ هزار دلارش را با ارز دیجیتال از دست داد

کلاهبرداری صرافی رمزارزی کانادایی به سوژه‌ای برای ساخت مستندی در نتفلکیس تبدیل شد

حدود ۷۶ هزار سرمایه‌گذار در مجموع ۱۶۹ میلیون دلار کانادا را به دلیل اتفاق صرافی کوادریگا در سال ۲۰۱۹ از دست داده‌اند - Pexels

شاید ماجرای افرادی را که با مبادله‌ رمزارزها به ثروت کلانی رسیده‌اند، شنیده باشید، اما داستان زندگی افراد مالباخته کمتر به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند. تانگ زو یکی از این افراد است. او حدود ۵۰۰ هزار دلار کانادا شامل پس‌انداز خود و ۲۰۰ هزار دلاری را که والدینش به او هدیه داده بودند، در جریان کلاهبرداری یک صرافی رمزارزی از دست داد.

تانگ زو به اسکای‌نیوز می‌گوید: «یادآوری آن ماجرا واقعا مرا افسرده می‌کند. می‌توانستم این پول را در املاک سرمایه‌گذاری کنم یا سهام بخرم. خواستم پول بیشتری به دست بیاورم و حالا هیچ چیزی ندارم. بسیاری از مردم مرا به دلیل این موضوع سرزنش می‌کنند. بله! من مستحق سرزنش‌ام زیرا باید بیشتر تحقیق می‌کردم؛ اما قبول کنید که بدشانسی هم آوردم.»

این مالباخته به بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی کانادا به نام «کوادریگا سی‌ایکس» (Quadriga CX) اعتماد کرد؛ یک صرافی بزرگ که ادعا شد بنیان‌گذارش که رمز عبور کیف پول دیجیتال مشتریان خود را در اختیار داشت، از دنیا رفته است.

اعلام خبر مرگ مرموز جرالد کاتن، بنیان‌گذار صرافی کوادریگا در ۳۰ سالگی، گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرد؛ از جمله اینکه ممکن است او هنوز زنده باشد. با تحقیقات بیشتر، پلیس اعلام کرد که این ماجرا شبیه یک کلاهبرداری پیچیده در عرصه فناوری مدرن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تانگ زو، مهندس نرم‌افزاری که در سال ۲۰۱۸ غرق در بدهی بود، تصمیم گرفت آپارتمان خود در سانفرانسیسکو را برای بازپرداخت بدهی‌اش بفروشد و قصد داشت به ونکوور نقل‌ مکان کند. او باید ۴۰۰ هزار دلار آمریکا را به حساب خود در کانادا منتقل می‌کرد اما می‌خواست از پرداخت هزینه‌های بانکی  حق کمیسیون خودداری کند؛ بنابراین به راه‌های جایگزین فکر ‌کرد و یکی از این راه‌ها استفاده از صرافی‌های رمزارزی بود؛ همان‌جایی که سرمایه زندگی‌اش را به باد داد.

 او با سرمایه‌ خود بیت‌کوین خرید و انتظار داشت که از طریق صرافی کوادریگا، ۵۰۰ هزار دلار به حساب بانکی‌ او در کانادا واریز شود؛ اما بعد از سه ماه، هنوز اثری از پول نبود.

زو می‌گوید: «اصلا نمی‌توانستم بخوابم. بارها به صرافی ای‌میل زدم و پرسیدم پول من کجا است؟ آن‌ها جواب می‌دادند وارد یک دعوای حقوقی شده‌اند و باید منتظر بمانم. فقط دعا می‌کردم که ماجرا کلاهبرداری نباشد. تا اینکه معلوم شد همین‌طور بوده است.»

با این حال، جنیفر رابرتسون، همسر جرالد کاتن که هرگونه اطلاع از تخلف همسرش را رد کرده، ادعا می‌کند همسرش در ژانویه ۲۰۱۹ بر اثر ابتلا به کرونا هنگام سفر به هند، جان باخته است. او می‌گوید نمی‌تواند صدها میلیون دلار مشتریان را پس دهد؛ زیرا فقط همسرش رمز عبور دسترسی به این معاملات را داشت.

او ادعا کرد که لپ‌تاپ شوهرش را دارد اما رمز عبور را نمی‌داند و کارشناس فنی هم نتوانسته است رمز آن را پیدا کند. با وجود این، حسابرسانی که برای کمک به بازیابی ارز‌های رمزنگاری‌شده استخدام شدند، توانستند به لپ‌تاپ کاتن دسترسی پیدا کنند و متوجه شدند که کیف پول‌های دیجیتالی که آنجا نگهداری می‌شد، در آوریل ۲۰۱۸ -هشت ماه قبل از مرگ او- خالی شده‌اند.

همسر صاحب این صرافی رمزارزی با ابراز ناراحتی و ناامیدی از این وضعیت، می‌گوید که مدام از جوامع آنلاین ارزهای دیجیتال تهدیدهایی دریافت می‌کند.

به گزارش پلیس، حدود ۷۶ هزار سرمایه‌گذار در مجموع ۱۶۹ میلیون دلار کانادا را به دلیل اتفاق صرافی کوادریگا در سال ۲۰۱۹ از دست داده‌اند.

 تانگ زو اکنون علاوه بر پیگیری شکایت قانونی خود،‌ در حال همکاری با نتفلیکس برای ساخت یک مستند درباره این کلاهبرداری است. او می‌گوید: «می‌خواهم داستانم را به اشتراک بگذارم تا دیگران از این ماجرا عبرت بگیرند و بیشتر تحقیق کنند.»

او اکنون در یک آپارتمان اجاره‌ای در ونکوور زندگی می‌کند و می‌گوید با دنیای رمزارزها خداحافظی کرده است.

بیشتر از جهان