هیل: انتظار صلح از ایران مضحک است

«اقدام دولت جو بایدن در امتیازدهی به ایران آشفتگی منطقه‌ای را تشدید خواهد کرد و اسرائیل به خوبی این موضوع را درک کرده است»

رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال ایران مورد انتقاد قرار گرفته است - Anna Moneymaker / AFP

نشریه آمریکایی هیل در یادداشتی، به انتقاد از رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال ایران پرداخت.

نویسندگان این یادداشت که دوشنبه، ۲۸ مارس (هشتم فروردین)، منتشر شد، با اشاره به اینکه «رویکرد بایدن در قبال دیپلماسی ایران خطر جنگ‌های جدید را در پی دارد و متحدان منطقه‌ای ایالات متحده در آمریکا به‌خوبی این موضوع را می‌دانند»، درباره قدرت گرفتن سپاه پاسداران هشدار داد.

این یادداشت با جمله‌هایی مبنی بر دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شروع می‌شود؛ هنگامی که جو بایدن گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ برای همیشه فرا رسیده است». نویسندگان سپس تاکید می‌کنند: «عقب‌نشینی آشفته آمریکا از افغانستان یک وعده مبارزات انتخاباتی را برآورده کرد، اما این کار یک اشتباه محض در سیاست خارجی بود. خروج ضعیف آمریکا از افغانستان به تسلط سریع طالبان بر این کشور، ایجاد جوخه‌های مرگ جهادی‌ها، قدرت گرفتن قدرت‌های خودکامه‌ و رژیم‌های سرکش منجر شد. همان‌طور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌سادگی متوجه شد عقب‌نشینی آمریکا به معنای بی‌میلی ایالات متحده برای رویارویی با قدرت‌طلبی کشورهای دیگر است.»

یادداشت نشریه هیل در ادامه به ایران می‌پردازد و ادامه می‌دهد: «ایران نیز این رویکرد آمریکا را درک کرده و فرصت را مناسب دیده است. حکومت ملاها در جمهوری اسلامی ایران همچنان به مذاکرات طولانی هسته‌ای در وین ادامه می‌دهد و در عین حال به حمله شبه‌نظامیان حوثی علیه تولیدکنندگان نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمک می‌کند. از سوی دیگر، حمله اخیر به محوطه کنسولگری آمریکا در اربیل نشان داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دیگر حتی به خود زحمت نمی‌دهد از طریق شبه نظامیان عراقی وارد عمل شود؛ بلکه برای حمله، خودش دست به کار می‌شود.»

نویسندگان این مقاله با اشاره به اینکه «فعالیت‌های بایدن سبب شد ایران جرات چنین برخوردهای خشونت‌آمیزی را پیدا کند» می‌گویند: «جو بایدن هنگام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از سیاست دولت ترامپ برای زیر فشار گذاشتن ایران به عنوان یک «فاجعه» انتقاد کرد. بایدن و دستیارانش که بسیاری از آ‌ن‌ها به مماشات دولت اوباما با تهران کمک کرده بودند، خروج ترامپ از برجام را در سال ۲۰۱۸ و ایجاد فشار حداکثری به ایران از طریق تحریم‌ها را عامل شدت گرفتن اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران دانستند. این در حالی است که این تصور و رویکرد متعاقب آن به سه دلیل اشتباه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل اول این است که برنامه ایران همچنان بر اساس توافقنامه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اداره می‌شود. در واقع، صرف نظر از اینکه آیا برجام لازم‌الاجرا باشد یا نه، این توافقنامه وجود دارد. موضوع دوم این است که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نقض تعهدات هسته‌ای خود بر عهده رهبر این کشور است و او به‌عنوان یکی از پرکارترین حامیان تروریسم در جهان شناخته می‌شود. نکته سوم نیز این است که بیشتر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران پس از روی کار آمدن بایدن صورت گرفت. تا آن زمان، رژیم جمهوری اسلامی به طرز قابل توجهی مراقب بود ایالات متحده را تحریک نکند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «پس از آنکه ترامپ در ژانویه ۲۰۲۰ قاسم سلیمانی را به عنوان یکی از مهم‌ترین فرماندهان نظامی ایران از میدان نبرد کنار زد و با تحریم‌های حداکثری توانست ذخایر ارزی ایران را از بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به تقریبا ۱۲ میلیارد دلار کاهش دهد، ایران در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفت. با این حال زمانی که بایدن به قدرت رسید، تهران دوباره اقدام‌های پیشین از جمله فعالیت در زمینه هسته‌ای و دخالت‌های منطقه‌ای را از سر گرفت. در عین حال می‌بینیم که ایران خواستار حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی است. در حالی که قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی سبب شد توانایی این نهاد برای تجارت بین‌المللی کاهش یابد. حالا دولت بایدن قصد دارد به سپاه پاسداران اجازه دهد تا فعالیت معمول خود را از سر بگیرد. در نتیجه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ذی‌نفع اولیه ۱۳۱ میلیارد دلاری خواهد بود که بر اساس توافق هسته‌ای به حساب‌های ایران سرازیر می‌شود.»

نویسندگان مقاله نشریه هیل با اشاره به اینکه «طبیعی است که تجهیز ارتش دشمن با پول نقد به تعدیل ایدئولوژی آن‌ها یا تامین صلح منجر نشود»، تاکید می‌کنند: «انتظار صلح از رژیمی که بر اساس مخالفت با آمریکا بنا شده، بسیار مضحک است. رهبران ایران آشکارا متعهد شده‌اند که خصومت خود را با غرب حفظ کنند. در چنین شرایطی، نه تنها ایران بلکه قدرت‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه نیز مشتاقانه منتظر منافع مالی ناشی از دیپلماسی هسته‌ای شکست‌خورده غرب‌اند. حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و سایر گروه‌های تروریستی در انتظارند که زرادخانه سلاح‌های پیشرفته‌تر خود را گسترش دهند و طبیعی است که این موضوع متحدان آمریکایی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین و اسرائیل را نگران کند. اقدام دولت جو بایدن در امتیازدهی به ایران آشفتگی منطقه‌ای را تشدید خواهد کرد و اسرائیل به‌خوبی این موضوع را درک کرده است.»

نویسندگان این یادداشت در نهایت نتیجه می‌گیرند: «در حالی که منطقه برای بی‌ثباتی بیشتر آماده می‌شود، رویکرد کاخ سفید برای احیای غیرمنطقی توافق برجام ناامیدکننده است؛ زیرا به نظر می‌رسد قرار نیست هیچ‌کدام از تقاضاهای ایران از رابرت مالی، نماینده ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای، با پاسخ «نه» مواجه شود. ایران نیز که این موضوع را دریافته، در حالی که به پایبندی به محدودیت‌های هسته‌ای تظاهر می‌کند، در حال برنامه‌ریزی برای توسعه گسترده اقدام‌های نظامی خود است.»

ممکن است کاخ سفید به نتیجه‌بخشی اقدام‌هایش باور داشته باشد، اما هیچ کشوری در خاورمیانه چنین باوری ندارد. آن‌ها می‌دانند چه چیزی در انتظار است؛ زیرا پیش از این با نتایج مشابهی روبه‌رو بوده‌اند. کشورهای منطقه شاهد بودند که چگونه توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ به افزایش خشونت‌های گروه‌های نیابتی تروریستی ایران منجر شد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که اکنون خطرهای بیشتری در راه‌اند. باید گفت آمریکا ریسک بزرگی می‌کند و به‌ جای پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان، ممکن است نبردهای جدیدی در راه باشند».

- این یادداشت را مایکل روبین و جاناتان شانزر نوشته‌اند. روبین، یکی از مقام‌های سابق پنتاگون است و در زمینه امنیت، سیاست و تاریخ برای واحدهای نظامی ایالات متحده و ناتو تدریس می‌کند. شانزر نیز تحلیلگر سابق امور مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و معاون ارشد تحقیقات در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها است.