یک هفته پس از سقوط مرگبار هواپیما در چین، دومین جعبه سیاه پیدا شد

مقام‌های چین اواخر روز شنبه اعلام کردند که تمامی ۱۳۲ سرنشین هواپیما در این سانحه کشته شده‌اند و با آزمایش دی‌ان‌ای هویت ۱۲۰ نفر از جان‌باختگان تایید شده است

پس از نزدیک به یک هفته جست‌وجو، مقام‌های چین روز یکشنبه، هفتم فروردین‌ماه، از پیدا شدن دومین جعبه‌سیاه هواپیمای مسافربری خط هوایی «چاینا ایسترن» خبر دادند. این هواپیما که یک بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ بود، دوشنبه گذشته در یک منطقه کوهستانی دورافتاده در جنوب چین سقوط کرد و تمامی ۱۳۲ سرنشین آن، شامل ۱۲۳ مسافر و ۹ خدمه، در این سانحه جان باختند.   

این هواپیمای مسافربری پس از حدود یک‌ساعت پرواز و کمی قبل از شروع فرود، به‌ دلیل نامعلومی با یک شیرجه سریع، از ارتفاع ۸۸۹۰ متری به زمین سقوط کرد و حالا با پیدا شدن هر دو جعبه‌سیاه، مقام‌ها امیدوارند که بتوانند علت این سقوط مرگبار را کشف کنند.  

به گزارش تلویزیون دولتی چین، آتش‌نشانان شرکت‌کننده در عملیات جست‌وجو، جعبه‌سیاه دربردارنده اطلاعات پرواز را در شیب کوهی به فاصله حدود ۴۰متر از نقطه برخورد هواپیما و در عمق یک‌ونیم متری زمین پیدا کرده‌اند. جعبه‌سیاه اول که دربردارنده آخرین صداهای ضبط‌شده کابین خلبان‌ بود، چهار روز پیش پیدا شده بود. هر دو جعبه‌سیاه برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به آزمایشگاهی ویژه در پکن فرستاده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شدت برخورد هواپیما به زمین در هنگام سقوط در حدی بوده که ضمن ایجاد گودالی به‌عمق ۲۰متر در دامنه کوه، بقایای لاشه هواپیما را در شعاع گسترده‌ای پراکنده کرده است. دورافتادگی محل سقوط، پوشش گیاهی انبوه، آب‌وهوای بارانی و زمین‌های گل‌آلود نیز جست‌وجو برای جعبه‌های سیاه، بازماندگان احتمالی و بقایای هواپیما را دشوار کرده بود. 

پرواز شماره MU5735 هواپیمایی «چاینا ایسترن» روز دوشنبه، اول فروردین‌ماه، در مسیر پرواز از شهر کون‌مینگ در استان یون‌نان واقع‌در جنوب‌شرقی چین، به‌سمت مرکز صنعتی گوانگ‌ژو در امتداد ساحل شرقی آن کشور، در نزدیکی شهر واژو در منطقه گوانگشی سقوط کرد. به گفته مقام‌های هوانوردی چین، برج مراقبت پس از مشاهده کاهش شدید ارتفاع هواپیما، چندین‌بار با خلبانان تماس گرفته، اما پاسخی دریافت نکرده است.

مقام‌های چین در اواخر روز شنبه اعلام کردند که هیچ بازمانده‌ای از این سانحه جان به‌در نبرده است. آن‌ها گفتند که با آزمایش دی‌ان‌ای هویت ۱۲۰ نفر از جان‌باختگان در سقوط هواپیما تایید شده است. جست‌وجوگران کارت‌های شناسایی و بانکی متعلق به بسیاری از قربانیان را نیز در اطراف محل سانحه پیدا کرده‌اند.  

شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تیم فنی از بوئینگ در تحقیقات مربوط به سقوط هواپیما با اداره هوانوردی غیرنظامی چین و هیئت ملی ایمنی حمل‌ونقل ایالات متحده همکاری می‌کند.

خط هوایی «چاینا ایسترن»، یکی از چهار شرکت هواپیمایی بزرگ چین، و همه شرکت‌های زیرمجموعه آن، پرواز تمامی هواپیماهای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ خود را که در مجموع ۲۲۳ فروند هواپیما است، به‌طور موقت متوقف کرده‌اند. این شرکت هواپیمایی البته اعلام کرد که زمین‌گیر کردن این هواپیماها یک اقدام احتیاطی است و نه نشانه‌ای از مشکلی در این مدل هواپیما.

سقوط این هواپیما، نخستین سانحه هوایی بزرگ یک دهه گذشته در چین و مرگبارترین فاجعه هوایی در آن کشور از سال ۱۹۹۴ به بعد بود؛ در آن زمان، با سقوط هواپیمایی که به مقصد شهر پرواز می‌کرد، تمامی ۱۶۰ سرنشین آن جان باختند.

بیشتر از جهان