در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، بلینکن در نشست اسرائیل و اعراب شرکت می‌کند

اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نسبت به احیای برجام تردیدهای شدیدی ابراز کرده‌اند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده - Jacquelyn Martin / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با حضور در نشست روز یکشنبه در اسرائیل تلاش خواهد کرد نزدیکی این کشور با اسرائیل و اعراب را تعمیق بخشد، هرچند که ممکن است در آنجا با مخالفت‌هایی در زمینه احیای توافق هسته‌ای ایران مواجه شود.

به گزارش رویترز، دیپلمات ارشد واشنگتن در آغاز یک سفر منطقه‌ای، قبل از پیوستن به یاییر لاپید، وزیر امور خارجه و همتایان خود از چهار کشور عربی، به طور خصوصی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد.

گفتگو در باره مذاکرات هسته‌ای ایران که اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نسبت به آن تردیدهای شدیدی ابراز کرده‌اند، در صدر موضوع‌های مورد بررسی در این دیدار قرار دارد.

افزون بر آن، تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان جنگی که اسرائیل در تلاش است نقش میانجی را در آن ایفا کند موضوع مهم دیگر مورد بحث دو طرف خواهد بود.

ایتان نائه، سفیر اسرائیل در بحرین، در باره سفر بلینکن، به یک شبکه تلویزیونی گفت: «من فکر می‌کنم که بلینکن موضع بسیار قوی در مورد ایران را از همه کشورهای حاضر در این اجلاس خواهد شنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران امور خارجه امارات متحده عربی، بحرین و مراکش، به عنوان سه کشور عربی امضاکننده توافقنامه موسوم به پیمان ابراهیم – که در سال ۲۰۲۰ برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا شد – در این اجلاس حضور خواهند داشت.

وزیر خارجه مصر نیز که کشورش روز شنبه ۴۳ سال صلح با اسرائیل را جشن گرفت به این اجلاس می‌پیوندد.

مذاکرات هسته‌ای ایران چند هفته پیش به توافق نزدیک شده بود تا این که روسیه در آخرین لحظه خواسته‌های جدیدی را مطرح و تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو نباید بر تجارت این کشور با ایران تأثیر بگذارد.

سفر بلینکن در زمانی انجام می‌شود که روابط آمریکا با چندین کشور در خاورمیانه با چالش‌هایی مواجه است زیرا متحدان کلیدی ایالات متحده مانند اسرائیل و امارات، تعهد دولت بایدن به منطقه را زیر سوال می‌برند.

در حالی که تمرکز استراتژیک واشنگتن بر چین بوده است، تهاجم روسیه به اوکراین اولویت‌های سیاست خارجی ایالات متحده را پیچیده‌تر کرده و این امر باعث شده است که در چندین جبهه با چالش‌های مهمی دست و پنجه نرم کند.

بلینکن در طول این سفر منطقه‌ای قرار است از کرانه باختری، مراکش و الجزایر نیز بازدید کند. همچنین وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که او با محمود عباس، رئیس جمهوری فلسطین در رام الله دیدار خواهد کرد.

«با وجود اختلاف نظر، علیه هسته‌ای‌شدن ایران همکاری می‌کنیم»

آنتونی بلینکن پیش از برگزاری نشست شش‌جانبه روز یکشنبه، در نشستی خبری مشترکی که پس از ملاقات با همتای اسرائیلی خود، یائیر لاپید، برگزار کرد، بار دیگر بازگشت به برجام را  بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: «صرف‌نظر از این‌که این تلاش موفق یاشد یا خیر، تعهد ما به این اصل اساسی که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، تزلزل‌ناپذیر است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «زمانی‌که صحبت از مهم‌ترین عنصر به میان می‌آید، ما با هم توافق داریم؛ ما هر دو مصمم و متعهدیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

لاپید نیز روز یکشنبه پس از ملاقات با بلینکن گفت: «ما درباره توافق با ایران و پیامدهای آن اختلاف نظر داریم، اما گفت‌وگوی قاطع و صریح بخشی از قدرت دوستی ماست. اسرائیل و آمریکا به همکاری با یکدیگر برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران ادامه خواهند داد.»

او افزود: «ایران تنها یک مشکل اسرائیلی نیست. کل جهان نمی‌تواند اجازه دهد که ایران هسته‌ای وجود داشته باشد و نمی‌تواند به سپاه پاسداران اجازه دهد که به گسترش تروریسم در سراسر جهان ادامه دهد.»

وزیر خارجه اسرائیل در ضمن، بار دیگر هشدار داد: «اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران هر کاری که فکر کند درست است انجام خواهد داد. هر چيزی.»