جی کی رولینگ از پوتین خواست که خودش را با او مقایسه نکند

پوتین به تقلید از نویسنده کتاب‌های هری‌پاتر به «فرهنگ حذف غربی» برای طرد کردن مخالفان اشاره کرده بود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جی کی رولینگ، نویسنده کتاب‌های هری پاتر - AFP

پس از این که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه،‌ با اشاره به گفته‌های نویسنده کتاب‌های هری پاتر، «فرهنگ حذف غربی» را مورد انتقاد قرار داد، جی کی رولینگ به کارگیری این عبارت از سوی پوتین را نادرست دانست.

رولینگ در واکنش به گفته‌های پوتین توییت کرد: «انتقادی مانند فرهنگ حذف غربی نمی‌تواند از سوی کسانی مطرح شود که در حال حاضر غیرنظامیان را سلاخی می‌کنند.»

به گزارش اسکای نیوز،‌ رولینگ همچنین با اشاره به مقاله‌ای از الکسی ناوالنی، منتقد پوتین گفت که رئیس‌جمهوری روسیه با زندانی کردن منتقدان آزادی بیان را هدف قرار داده است و انتقاد از حذف دیگران از سوی او درست نیست.

پوتین، در جریان یک گفتگوی تلویزیونی با شخصیت‌های فرهنگی، با اشاره به لغو رویدادهای مربوط به موسیقی روسی در برخی از کشورهای غربی از زمان حمله به اوکراین ادعا کرد کارزاری علیه آهنگسازان روسی از جمله چایکوفسکی، شوستاکوویچ و راخمانینوف راه افتاده است.

او همچنین در باره ممنوع شدن فعالیت نویسندگان و کتاب‌های روسی گفت: «غرب امروز در تلاش است که فرهنگ هزار ساله مردم ما را از بین ببرد. اما فرهنگ از سرزمین مادری ما جدایی‌ناپذیر است. سرزمین ما جایی است که قرن‌‌ها نمایندگان ده‌ها گروه قومی با هم زندگی کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری روسیه «فرهنگ حذف غربی» را به تلاش نازی‌ها برای سوزاندن کتاب‌ها در دهه ۱۹۳۰ تشبیه کرد و گفت: «آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد یادآور آن زمان است، اما تصور این که فرهنگ ما از بین برود غیرممکن است زیرا به لطف فرهنگ خود در برابر چنین اقدام‌هایی بیمه شده‌ایم.»

پوتین برای اثبات گفته‌هایش در باره فرهنگ حذف در کشورهای غربی به جی‌کی‌رولینگ اشاره کرد و گفت این نویسنده معروف به این دلیل حذف شد که از آزادی‌های جنسیتی طرفدارانش حمایت نکرد.

اظهارات ولادیمیر پوتین به دنبال انتشار مقاله‌ای از جی کی رولینگ صورت ګرفت که در آن اشاره کرده بود که نگران «از بین بردن تعریف قانونی جنسیت و نوعی حذف فرهنگی» است.

جی‌ کی رولینگ برای رمان جدیدش «خون پردردسر»، به ترنس‌هراسی متهم شده است.

منتقدان کتاب و کنشگران حقوق ترنس‌ها استدلال می‌کنند که خط کلی این داستان ضدترنس است و می‌تواند آثار مخربی داشته باشد. رولینگ چندی پیش نیز تیتر خبری در باره «مردانی که دچار قاعدگی زنانه می‌شوند» را مسخره کرد که موجی از واکنش فعالان حقوق ترنس‌ها را برانگیخت.

بیشتر از جهان