سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس: برخی از اعضای دولت بی‌تجربه، بی‌سابقه و خودخواه هستند

«مجلس به دنبال استیضاح وزیر کار است»

به نظر می‌رسد وضعیت اشتغال، تورم و معیشت کارگران و بازنشستگان از زمانی که عبدالملکی کار را به دست گرفته، به‌مراتب بدتر شده است- عکس از تسنیم

کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از مدیران زیر مجموعه وزیر کار گفت: «آقای رئیسی به حاشیه‌ها نمی‌پردازد؛ اما در داخل دولت حاشیه زیاد است؛ اگرچه افراد کارآمد هم در دولت سیزدهم هستند اما ما به‌عنوان نمایندگان مجلس با برخی اعضای کابینه شدیداً مشکل داریم، زیرا برخی افراد بی‌تجربه، بی‌سابقه و بعضاً مغرور و خودخواه در بدنه دولت حضور دارند.»

به گزارش وقایع روز، او با بیان اینکه «مجلس به دنبال استیضاح وزیر کار است»، افزود: برخی افراد زیرمجموعه آقای عبدالملکی، جایگاهشان را نمی‌دانند و هر طور که دلشان می‌خواهد رفتار می‌کنند.

درحالی‌که طی ماه‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور علیه بی‌کاری و وضع بد معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی شکل گرفته است، اما وزیر کار دولت ابراهیم رئیسی هنوز هیچ اقدام موثری برای حل مشکلات مردم صورت نداده است.

پیش‌تر، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از وجود ۲.۵ میلیون «بیکار مطلق» در ایران خبر داد و گفت که ۱۴ میلیون نفر هم «شغل شایسته» ندارند. او که مدعی شده بود سالانه یک میلیون شغل در وزارتخانه‌اش ایجاد خواهد کرد، اندکی بعد در صحن مجلس شورای اسلامی گفت که «این وزارتخانه متولی اصلی اشتغال در کشور نیست.»

او با سلب مسئولیت از خود گفته بود: «وزارت رفاه مخاطب اصلی اشتغال در کشور نیست؛ بلکه وزارتخانه‌های دیگری مانند صمت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست و گردشگری هم مخاطب این موضوع‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در دورانی که عبدالملکی خود را آماده کسب رای اعتماد می‌کرد، مدعی شده بود که سالانه یک‌میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

او همچنین، در برنامه‌های خود وعده داده است که علاوه بر تقویت دستمزدها و حمایت از کارفرمایان، برای مهار تورم نیز برنامه‌ریزی کند. این وعده‌ها اگرچه ایده‌آل به نظر می‌رسند اما باید منتظر ماند و دید که برنامه اجرایی دولت برای حمایت از اقشار کم‌درآمد با وجود تحریم‌ها و تورم فزاینده چیست؛ به‌خصوص اینکه عبدالمالکی در وعده‌هایش پا را از حوزه‌ مسئولیت خود در وزارت رفاه نیز فراتر گذاشته و کنترل و کاهش نرخ تورم را وعده داده است.

با این حال به نظر می‌رسد وضعیت اشتغال، تورم و معیشت کارگران و بازنشستگان از زمانی که عبدالملکی کار را به دست گرفته، به‌مراتب بدتر شده است. به‌طوری‌که صدها تظاهرات و تجمع اعتراضی به وضعیت معیشتی در سراسر کشور شکل گرفته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاییز ۱۳۹۹ در گزارشی، اعلام کرد که نرخ واقعی جمعیت بیکاران ایران به ۲۴ درصد می‌رسد اما روزنامه شرق با بررسی آماری جمعیت در سن کار، جمعیت فعال، جمعیت غیرفعال، جمعیت شاغلان، نرخ مشارکت و اشتغال ناقص اعلام کرد که نرخ واقعی بیکاران ایران ۲.۵ برابر آمار رسمی است.