جو بایدن به لهستان می‌رود

ولودیمیر زلنسکی درباره وقوع «جنگ جهانی سوم» هشدار داد؛ روسیه خواستار تسلیم ماریوپل شد

پیشنهاد لهستان برای اعزام جت‌های جنگی به اوکراین برای مقابله با حمله‌های روسیه با مخالفت بایدن مواجه شد-Stefani Reynolds / AFP

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در جریان تور سفرهای اروپایی خود برای رایزنی درباره بحران اوکراین، ۲۵ مارس به ورشو، پایتخت لهستان سفر می‌کند. لهستان از متحدان اوکراین به‌شمار می‌رود و پیشنهاد اخیر این کشور برای اعزام جت‌های جنگی به اوکراین برای مقابله با حمله‌های روسیه با مخالفت دولت جو بایدن مواجه شد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه بامداد پنجم اسفندماه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد و از آن پس تلاش‌های بین‌المللی برای متوقف کردن جنگ موفق نبوده است.

لهستان میزبان هزاران نیروی آمریکایی است و بیش از هر کشور دیگری-دو میلیون نفر- پناهجویان اوکراینی را پذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن چهارشنبه ۲۳ مارس به بروکسل و بلژیک می‌رود و با رهبران گروه ۷، متحدان آمریکا در ناتو و مقامات اتحادیه اروپا ملاقات می‌کند. کاخ سفید تاکید کرده است که بایدن برنامه‌ای برای سفر به اوکراین ندارد.

بایدن روز دوشنبه با رییس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر ایتالیا و بریتانیا و صدراعظم آلمان درباره پاسخ هماهنگ به حمله روسیه به اوکراین تلفنی صحبت می‌کند.

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین درباره وقوع «جنگ جهانی سوم» در صورت شکست مذاکرات صلح با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه هشدار داده است.

زلنسکی گفت: «اگر تلاش‌ها به شکست بیانجامد، به معنی جنگ جهانی سوم خواهد بود.» روسیه از اوکراین می‌خواهد اوکراینی‌ها در مقابل خروج امن از شهرها، سلاح‌ها را زمین بگذارند و پرچم سفید نصب کنند. اما کی‌یف با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

این پیشنهاد ساعاتی پس از آن مطرح شد که نیروهای روسیه یک مدرسه هنری را که پناهگاه ۴۰۰ نفر بود، بمباران کردند. روسیه تا پنج صبح دوشنبه به شهروندان ماریوپل که هدف بمباران سنگین قرار دارد، فرصت داده است که تصمیم خود درباره تسلیم ماریوپل را اعلام کنند.

بیشتر از جهان