عربستان: مسئولیت کمبود جهانی نفت پس از حملات حوثی‌ها به تاسیساتمان را نمی‌پذیریم

حوثی‌ها در دو روز گذشته دو بار تلاش کرده‌اند تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دهند

پس از دو بار تلاش حوثی‌‌ها برای هدف قرار دادن تاسیسان نفتی عربستان، پادشاهی سعودی اعلام کرد که مسئولیت کمبود عرضه نفت را نمی‌پذیرد.

عربستان سعودی گفته که با توجه به حملات حوثی‌های یمن تحت حمایت ایران به تاسیسات نفتی این کشور، مسئولیت هرگونه کمبود احتمالی عرضه نفت در بازار جهانی با آن‌ها نیست.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری عربستان سعودی (SPA) منتشر شد، گفت: پادشاهی عربستان سعودی اعلام می‌کند که هیچ مسئولیتی در قبال کمبود عرضه نفت به بازارهای جهانی نخواهد داشت.»

در این بیانیه آمده است که «حملات شبه‌نظامیان تروریستی حوثی تحت حمایت ایران به تأسیسات نفتی این کشور سبب این کمبود خواهد شد.»

عربستان بر اهمیت آگاهی جامعه بین‌المللی از خطر ادامه ارائه فناوری‌های موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ایران به شبه‌نظامیان حوثی‌ تأکید کرد و گفت که آنها با همین تکنولوژی صادراتی ایران، تاسیسات تولید نفت و گاز و مشتقات آنها را در این کشور هدف قرار می دهند.

این منبع تاکید کرد که این اقدامات و تداوم آن‌ها، تاثیراتی وخیم بر بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش می‌گذارد و بر ظرفیت تولید نفت عربستان و توانایی آن در انجام تعهدات خود تأثیر می‌گذارد که بدون شک امنیت و ثبات عرضه انرژی به بازارهای جهانی را تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، بامداد روز یکشنبه، ۲۹ اسفندماه، از رهگیری و خنثی کردن چندین حمله موشکی و پهپادی گروه حوثی‌های یمن به اهدافی غیرنظامی و اقتصادی در جنوب و غرب آن کشور، ازجمله در جازان، خمیس‌ مشیط، طائف، الشقیق، ینبع و ظهران الجنوب خبر داد. این حمله‌ها صدمات جانی درپی نداشت، اما به خودروها و خانه‌های غیرنظامیان آسیب وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، واس، حمله‌های شنبه‌شب، یک تاسیسات آب‌شیرین‌کن در شهر الشقیق، یک تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در منطقه جازان، یک نیروگاه برق در شهر ظهران الجنوب، یک پمپ بنزین در خمیس مشیط و همچنین تاسیسات گاز مایع (ال.ان.جی) آرامکو در شهر ینبع را هدف قرار داده‌اند.

بنابر اعلام نیروهای ائتلاف، شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی، از موشک‌های کروز ایرانی برای هدف قرار دادن تاسیسات آرامکو در جازان و همچنین یک کارخانه آب‌شیرین‌کن در الشقیق استفاده کرده‌اند. در بیانیه ائتلاف آمده است که پدافند هوایی سعودی یک فروند موشک بالیستیک را نیز که برای هدف قرار دادن جازان پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

به گفته ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، پدافند هوایی و نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی، ۹ پهپاد انتحاری را نیز که حوثی‌ها به‌سوی جازان، خمیس مشیط، طائف، ینبع و ظهران الجنوب ارسال کرده بودند، منهدم و سرنگون کرده‌اند.

حدود ۱۰ روز پیش، در بیستم اسفندماه نیز حوثی‌ها پالایشگاه نفت ریاض را هدف حمله پهپادی خود قرار دادند.

بیشتر از جهان