وال استریت ژورنال: آمریکا برای عربستان تعداد زیادی پاتریوت فرستاد

حوثی‌ها بار دیگر تاسیسات نفتی آرامکو در جده را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار دادند

یک مقام دولت بایدن  تحویل سامانه پاتریوت به عربستان را تایید کرد اما خبر هنوز به طور رسمی اعلام نشده است-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عالی‌رتبه آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن در ماه گذشته تعداد قابل توجهی سامانه ضد موشکی پاتریوت به عربستان سعودی تحویل داده است. این روزنامه آمریکایی با اشاره به تلاش دولت بایدن برای کاهش تنش‌ها و ترمیم روابط با ریاض نوشت: «این اقدام در پاسخ به درخواست فوری ریاض برای تامین سیستم دفاع موشکی انجام شده است.»

یک مقام دولت بایدن یکشنبه شب تحویل سامانه پاتریوت به عربستان سعودی را تایید کرد اما خبر هنوز به طور رسمی از سوی دولت بایدن اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش، هدف از تحویل این سامانه‌ها اطمینان دادن به عربستان درباره منابع مهمات دفاعی است که برای مقابله با حمله‌های موشکی و پهپادی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد. آسوشیتدپرس در ماه سپتامبر گزارش داده بود که آمریکا باوجود ادامه حمله‌های شورشیان حوثی، سامانه دفاع موشکی خود از پایگاه شاهزاده سلطان در حومه ریاض را منتقل کرده است. این درحالی است که این سامانه‌های دفاع موشکی از سال ۲۰۱۵ نقش مهمی در مقابله بهه حمله‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها داشتند.

روابط عربستان سعودی و آمریکا پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید گرم نبوده است. رییس‌جمهوری آمریکا تا کنون از تماس مستقیم با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خودداری کرده است و حوثی‌ها، عامل حمله‌های متعدد به خاک عربستان سعودی را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کرده است.

بااین وجود افزایش بهای نفت و بنزین پس از حمله روسیه به اوکراین موجب شد که دولت بایدن از عربستان سعودی کمک بخواهد. وال استریت ژورنال اخیرا گزارش داد که مقامات ارشد عربستان سعودی تماس‌های بایدن برای گفت‌و‌گو در این زمینه را بدون پاسخ گذاشته‌اند.

شاهزاده محمد بن سلمان در گفت‌و‌گوی اخیر با آتلانتیک زمانی که از او درباره دیدگاه بایدن سئوال شد گفت: «برای من اهمیتی ندارد.»  ولیعهد عربستان سعودی افزود: «این بر عهده بایدن است که زمانی که موضوع تعامل با پادشاهی عربستان به میان می‌آید درباره منافع آمریکا فکر کند.»

گزارش وال استریت ژورنال درباره تحویل سامانه دفاع موشکی پاتریوت به عربستان درحالی منتشر می‌شود که حوثی‌ها در دو روز اخیر بار دیگر تاسیسات نفتی آرامکو در جده را هدف قرار دادند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن محکوم کردن این حمله‌ها گفت: «این حمله‌های تروریستی با استفاده از ظرفیت‌ههای موشکی و پهپادی که ایران برای حوثی‌ها فراهم می‌کند، انجام شده است. ائتلاف عربی به رهبری عربستان نیز می‌گوید این حمله‌ها با پهپادها و موشک‌های کروز ساخت ایران انجام شده است.