آمریکا پهپادهای «کامیکازه» به اوکراین می‌دهد

این نوع پهپاد در کوله پشتی جا می‌گیرد، مستقیم به سوی هدف می‌رود و منفجر می‌شود

نمونه‌ای از پهپادهای انتحاری قابل حمل ساخت آمریکا – عکس از صفحه اینستاگرام شرکت aerovironmentinc

ایالات متحده، آنچه را که واژه به واژه پهپادهای «کامیکازه» خوانده می‌شوند به اوکراین ارسال می‌کند تا به عملیات مقابله با تهاجم روسیه کمک کنند.

مقام‌های آمریکایی ارسال پهپادهای «سوئیچ بِلِید» را به اوکراینی‌ها برای مقابله علیه روسیه تصویب کرده‌اند. این پهپادها قابل حمل و استقرار در کوله پشتی سرباز است.  

مقام‌های نظامی این تسلیحات را «پهپاد کامیکازه» می‌خوانند، زیرا می‌تواند مستقیما به‌سوی هدف پرواز کند و سپس منفجر شود. واژه «کامیکازه» به راهبردی اشاره دارد که سربازان ژاپنی در جنگ جهانی دوم به کار می بردند، یعنی با انباشتن هواپیماهای کوچکشان از مواد منفجره و سپس مستقیم هواپیمایشان را به‌ کشتی‌های جنگی متفقین می کوبیدند.

دو نوع پهپاد «سوئیچ بلید» سری ۳۰۰ و ۶۰۰ وجود دارد که نوع ۳۰۰ آن برای استفاده علیه افراد و نوع ۶۰۰ آن برای استفاده علیه تانک و زره‌پوش طراحی شده است. روشن نیست کدامیک از انواع این پهپادها به اوکراین ارسال شده است.

هردو نوع «سوئیچ بلید» بدون سرنشین‌اند و هدف خود را به کمک یک حسگر و فناوری موقعیت‌یاب پیدا می‌کنند.

میک مالروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا گفت: «آن‌ها برای فرماندهی عملیات ویژه آمریکا طراحی شده بودند و دقیقا نوع تسلیحاتی‌اند که پیامدی فوری در صحنه جنگ دارند.»

به گزارش نشریه نیویورک‌تایمز، این پهپادها بخشی از کمک‌های نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری اخیر آمریکا به اوکراین است. این کمک‌ها شامل ۸۰۰ موشک ضد هوایی استرینگر، ۹ هزار سلاح ضد تانک، ۱۰۰ پهپاد راهبردی و سلاح‌های سبک مثل مسلسل و پرتاب‌کننده نارنجک است.

ارسال کمک‌های اخیر نظامی به اوکراین به دنبال تقاضای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور از کنگره آمریکا برای کمک و حمایت بیشتر صورت گرفته است.

اوکراین در روزهای نخست تهاجم روسیه‌، از تسلیحات آمریکایی ازجمله سلاح‌های ضد تانک «جَولین» به گونه‌ای گسترده علیه تانک‌های روسی استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون ایالات متحده و حامیان اروپایی اوکراین توجه خود را بر ارسال تجهیزات و سلاح‌های سبک به این کشور متمرکز کرده‌اند‌، زیرا استفاده‌ از تسلیحات سنگین ازجمله تانک، جت و بالگرد مستلزم آموزش فشرده و حمایت‌های تدارکاتی برای تحویل است.

زلنسکی از کشورهای جهان خواسته بود اوکراین را با جنگنده‌های میگ تجهیز کنند، اما فعلا از خواسته خود صرف‌نظر کرده است.

او همچنین خواسته است بر فراز اوکراین منطقه پروازممنوع ایجاد شود، اما جو بایدن با هر نوع شرایطی که نیروهای آمریکایی را مستقیما در درگیری با روسیه قرار دهد، مخالفت کرده است.

اوکراین در عوض تقاضا برای جنگنده‌های بیشتر، خواهان سامانه‌های قابل حمل‌ونقل دفاع هوایی شده است تا بتواند با هواپیماهای روسیه مثل بمب‌افکن‌ها که در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند، مقابله کند.  

© The Independent

بیشتر از جهان