طالبان سه کارمند ارشد طلوع نیوز را ربودند

طالبان دلیل دستگیری این افراد را مشخص نکرده است و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست

 بهرام امان (چپ)‌،‌گرداننده بخش خبر و برنامه‌های تحلیلی، و خپلواک صافی، مسئول شبکه طلوع- ToloNews/ Twitter

افراد مسلح طالبان شامگاه پنجشنبه، ۲۶ اسفند، با یورش به دفتر شبکه خبری طلوع نیوز در کابل، خپلواک صافی، مسئول این شبکه، عبدالله نافع، مسئول حقوقی طلوع نیوز و بهرام امان، گرداننده بخش خبر و برنامه‌های تحلیلی، را با خود بردند.

یک منبع آگاه، به‌شرط فاش نشدن نامش، گفت که افراد طالبان لحظاتی پس از پخش برنامه «خبر ۶» که خبرهای روز را ارائه می‌کند، به دفتر طلوع‌ نیوز در ناحیه وزیر اکبر خان کابل، هجوم بردند و سه تن از کارمندان ارشد این شبکه را به مکانی نامعلوم منتقل کردند. به نقل از این منبع، طالبان دلیل دستگیری این افراد را مشخص نکرده است و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، «یوناما» (UNAMA)، در توییتی، از دستگیری کارمندان طلوع نیوز ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست آنان را فورا آزاد کند. در پیام توییتری دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان آمده است: «ما از بازداشت‌ خودسرانه خبرنگاران طلوع‌نیوز که امشب اتفاق افتاد به‌شدت نگرانیم. سازمان ملل خواستار آزادی همه کسانی است که افراد مسلح آن‌ها دستگیر کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر هیئت معاونت سازمان مل متحد پایان دادن به ارعاب و تهدید روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل را خواستار شد و از طالبان خواست خبرنگاران طلوع نیوز را آزاد کند.

هرچند هنوز دلیل دستگیری کارمندان ارشد طلوع نیوز مشخص نشده است، یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که ممکن است این اقدام طالبان به انتشار خبری در مورد دستور این گروه مبنی بر متوقف کردن پخش سریال‌های شبکه تلویزیونی طلوع مربوط باشد. خبر توقف شدن پخش سریال‌های این شبکه در بسته خبری ساعت ۶ طلوع نیوز بازتاب یافت و پس از آن به‌سرعت  در سایر رسانه‌های افغانستان بازنشر شد.

طلوع نیوز بعدازظهر پنجشنبه، در توییتی، از دریافت دستوری از طالبان خبر داد که بر مبنای آن، پخش هرگونه سریال در شبکه‌های مربوط به «موبی گروپ» (شرکت حامی مالی این شبکه) ممنوع شده است. این توییت بعدا از حساب‌های طلوع نیوز در رسانه‌های اجتماعی از جمله  توییتر حذف شد. برنامه «خبر ۶» طلوع نیوز هم دیگر در کانال یوتیوب این شبکه و سایر آدرس‌های اینترنتی در دسترس نیست.