استفاده از فناوری ۱۴۰ سال پیش باتری برای ذخیره انرژی در دنیای امروز

این روش به باتری آهن-هوا امکان می‌دهد که با قیمت ۲۰ دلار برای هر کیلووات ساعت، ۱۰۰ ساعت انرژی پاک تولید کنند

باتری آهن-هوا که نخستین بار در سال ۱۸۷۸ اختراع شد، با هزینه بسیار کمتر به نسبت باتری‌های لیتیوم‌یونی، به مراتب بیشتر انرژی دارد- AFP

دانشمندان برای باتری‌های لیتیوم یونی پرهزینه و زیان‌آور برای محیط‌ زیست -که در همه‌چیز از تلفن‌های هوشمند گرفته تا خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود- جایگزینی کشف کرده‌اند که به شکل یک فناوری [قدیمی] ۱۴۰ ساله است. 

باتری آهن-هوا که نخستین بار در سال ۱۸۷۸ اختراع شد، با هزینه بسیار کمتر به نسبت باتری‌های لیتیوم‌یونی، به مراتب بیشتر انرژی دارد؛ هرچند با توجه به زنگ‌زدگی، [استفاده از آن] برای [تولید] باتری با قابلیت شارژ مجدد غیرعملی است.

اینک تیمی از موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید فرایندی را که با عنوان «زنگ‌زدگی معکوس» شناخته می‌شود، اصلاح کرده است تا به طراحی جدید، امکان شارژ و تخلیه بدهد.

یت-مینگ چیانگ، استاد الکتروشیمی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، به «پاپیولار ساینس» (Popular Science) می‌گوید: «تولید تجاری باتری‌های آهن-هوا را می‌توان به منظور ذخیره انرژی افزایش داد و به کاهش تغییرات اقلیمی تا میانه قرن کمک کرد.»

«زمانی که جریان الکتریکی باتری را معکوس می‌کنید، این کار خوردگی و زنگ‌زدگی باتری را معکوس می‌کند. بسته به اینکه باتری در حال شارژ یا شارژ خالی کردن باشد، الکترون‌ها از آهن گرفته یا به آن اضافه می‌شوند.»

این روش به باتری آهن-هوا امکان می‌دهد که با قیمت ۲۰ دلار برای هر کیلووات ساعت، ۱۰۰ ساعت انرژی پاک تولید کنند؛ در حالی که [این مقدار در] باتری‌های لیتیوم‌یونی ۲۰۰ دلار برای هر کیلووات ساعت تمام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یکی از سه نوع باتری فلز-هوا به شمار می‌رود -در کنار روی و آلومینیوم- که از اکسیژن اتمسفر به عنوان کاتد و از فلز به وفور در دسترس به عنوان آنُد استفاده می‌کند.

این باتری‌ها در قرن گذشته استفاده تجاری داشتند؛ برای مثال در سمعک‌های دهه ۱۹۳۰ و دستگاه‌های فضایی ناسا در دهه ۱۹۶۰؛ اما ناکارامد بودن آن‌ها تا حد زیادی مشخص شد.

در حالی که ممکن است برای سازگاری و تغییر وسایل الکترونیکی مصرفی و وسایل نقلیه الکتریکی در مقیاس کلان دیر شده باشد، پروفسور چیانگ بر این باور است که [این فناوری] می‌تواند ذخیره انرژی برای کاربردهای [انرژی] تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ را متحول کند.

او به منظور توسعه و تجاری سازی بیشتر این فناوری با امید به پیشبرد سریع راه‌حل‌های انرژی صفر کربن، یک شرکت نوپا به نام «فرم انرژی» (Form Energy) تاسیس کرده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی