دوئل تحریم‌ها میان واشینگتن و مسکو بالا گرفت

روسیه، بایدن و بلینکن و ایالات متحده، بلاروس را تحریم کرد

روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نمایندگان دولت آن کشور و اشخاص مرتبط با آن‌ها را تحریم کرده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: «در پاسخ به رشته‌ای از تحریم‌های بی‌سابقه که ازجمله ورود مقام‌های ارشد فدراسیون روسیه را به ایالات متحده ممنوع کرده است... از روز پانزدهم مارس جو بایدن، رئیس‌جمهوری، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و ۱۰ نفر دیگر در «فهرست ایست» روسیه قرار گرفتند، تحریم و از ورود به روسیه منع شدند.»

وزارت خارجه روسیه در عین حال گفت که روابط رسمی خود با واشینگتن را حفظ می‌کند و در صورت لزوم تماس با اشخاصی که در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، در سطوح بالا ادامه خواهد یافت.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، بسیاری از کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه که عمدتا متوجه اقتصاد و بانکداری آن کشور است، اعمال کردند. بسیاری شرکت‌های غربی هم فعالیت خود را در روسیه متوقف کردند.

کرملین این اقدامات را جنگی اقتصادی خوانده است.

هم‌زمان، روز سه‌شنبه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تحریم‌های جدیدی که شامل الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، همسر او و نیز شمار زیادی از مقام‌های روسیه می‌شود، را اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «ما علیه این حمله استبداد به دموکراسی، اقدام می‌کنیم. ایالات متحده کسانی را که از نقض حقوق بشر در روسیه، اوکراین، بلاروس و جاهای دیگر حمایت یا به آن کمک می‌کنند، پاسخگو می‌داند.»

از امروز تمامی دارایی‌های لوکاشنکو و همسرش در ایالات متحده مسدود شد. پیش‌تر در زمان ریاست جمهوری جرج بوش در سال ۲۰۰۶ ایالات متحده، لوکاشنکو را به اتهام «فساد سیاسی» و «نقض حقوق بشر و سرکوبی سیاسی» تحریم کرده بود.

از روز سه‌شنبه، ۱۱ مقام ارشد روسیه ازجمله در وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آن کشور، حق ورود به خاک ایالات متحده را ندارند و اموال خود و اعضای خانواده‌‌هایشان مسدود شده است. ویکتور زولوتوف، رئیس گارد ملی روسیه، به اتهام سرکوبی غیرنظامیان روس که علیه جنگ در اوکراین اعتراض کردند، در فهرست جدید تحریم‌های واشینگتن است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین محدودیت‌های تازه‌ای در زمینه صدور روادید برای مقام‌های کنونی و پیشین دولت روسیه و خانواده‌‌هایشان اعمال کرد. بر این اساس، ۳۸ نفر که «باور بر این است در سرکوبی مخالفان» در روسیه دست داشته‌اند، از ورود به خاک آمریکا منع شدند.