فرانسه: فرصت برای دستیابی به توافق با ایران رو به پایان است

فرانسه از طرف‌های گفتگوهای وین خواست رویکردی مسئولانه اختیار کنند

وزارت خارجه فرانسه، پنجشنبه، ۱۰ مارس، اعلام کرد فرصت برای رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام در حال پایان است و از همه طرف‌ها خواست برای دستیابی به توافق رویکردی مسئولانه در پیش گیرند.

به گزارش رویترز، آنه کلر لژندره، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفت: «ما به توافق بسیار نزدیکیم؛ اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است.»

او افزود: «ما نگرانیم که هرگونه تعویق‌ بیشتر امکان رسیدن به نتیجه را به خطر بیندازد. ما سه کشور اروپایی از همه طرف‌ها می‌خواهیم رویکردی مسئولانه‌ در پیش بگیرند و تصمیم‌هایی را که برای رسیدن به توافق لازم است، اتخاذ کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۱ ماه گفت‌وگوی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین برای بازگشت به برجام به مرحله نهایی خود رسیده است. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز چهارشنبه پس از یک سفر کوتاه مشورتی به تهران، دوباره به وین بازگشت و با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها، دیدار کرد. با این حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز پنجشنبه در توییتی، ایالات متحده را متهم کرد که تصمیم‌های سیاسی لازم برای رسیدن به توافق را اخذ نمی‌کند.

دیپلمات‌ها به رویترز گفتند چارچوب کلی توافقنامه نهایی شده است و تنها چند مورد جزیی باید حل شوند.

در عین حال، یک مقام ایرانی به رویترز گفت که هنوز دو سه مسئله دشوار حل نشده و تهران خواستار آن است که در نوبت‌بندی اقدام‌ها تغییری صورت گیرد. به گفته این مقام ایرانی، جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد ابتدا تحریم نفت برچیده شود و ایران بتواند نفت خود را صادر و درآمد آن را از طریق سامانه بانکی دریافت کند.

از سوی دیگر، میخایيل اولیانوف، نماینده روسیه در گفت‌وگوهای وین، شامگاه چهارشنبه، ۹ مارس، گفت که ایالات متحده و اروپاییان باید به‌روشنی بپذیرند که نه اکنون در نه در آینده، تحریم‌ها مانع از مشارکت روسیه در برنامه‌های هسته‌ای ایران و سایر روابط تجاری و اقتصادی روسیه و ایران نمی‌شود.