هزاران دانشجوی خارجی در اوکراین به دام افتاده‌اند

«روس‌ها با خودداری از ایجاد گذرگاه انسانی برای دانشجویان، از تحقیر همه کشورها لذت می‌برند»

به گزارش ایندیپندنت، پناهندگان سیاه‌پوست تجارب خیلی سختی از جمله رفتار نژادپرستانه آشکار کارکنان مرزی را موقع خروج از کشور گزارش کرده‌اند- REUTERS/Umit Bektas

به گفته مقام‌های اوکراینی، نیروهای روسیه هزاران نفر از دانشجویان بین‌المللی را در اوکراین با گلوله‌باران بی‌وقفه شهرهایی مانند سومی، چرنیهیف، ماریوپل و خرسون به «گروگان» گرفته‌اند.

آیرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین روز دوشنبه در فیس‌بوک نوشت: «روس‌ها با نادیده گرفتن درخواست رهبران این کشورها مبنی بر ایجاد گذرگاه انسانی برای دانشجویان، از تحقیر همه کشورها لذت می‌برند.»

معاون نخست‌وزیر گفت بیش از ۲۰۰۰ دانشجو در شهرهای تحت گلوله‌باران شدید گیر افتاده‌اند که این دانشجویان شامل ۶۵۹ نفر از هند، ۱۶۰ نفر از چین، ۱۴۴ نفر از ترکیه و ۴۰۰ نفر از نیجریه است.

ورشچوک اضافه کرد: «همه این‌ها نشان می‌دهد که رهبری روسیه کاملا حس واقع‌گرایی‌اش را ازدست‌داده است. این آغاز پایانی است که خیلی وحشتناک خواهد بود.»

ایندیپندنت برای توضیح با مقام‌های روسیه تماس گرفته است.

این اتهام‌ها پس از دور دیگری از مذاکرات نافرجام صلح میان روسیه و اوکراین در روز دوشنبه مطرح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های روسیه به‌ طور یک جانبه در بعضی از مناطق اوکراین آتش‌بس موقت اعلام کرده‌اند و همچنین گذرگاه‌های خروج انسانی را که به روسیه و بلاروس منتهی می‌شود، ارائه داده‌اند.

مقام‌های اوکراینی این پیشنهاد‌ها را رد کردند و آن‌ها را «تبلیغات» خواندند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین با متهم کردن نیروهای روسیه به هدف قرار دادن افراد غیرنظامی به اخبار ان‌بی‌سی گفت: «باید رک و پوست‌کنده حرف بزنیم.»

تهاجم روسیه بیش از ۱.۷ میلیون نفر را مجبور به فرار از اوکراین کرده است که در میان آن‌ها حدود ۸۰ هزار‌ دانشجوی بین‌المللی هستند که وقتی جنگ شروع شد در حال تحصیل در اوکراین بودند.

بات، دانشجوی پزشکی اهل کشمیر، منطقه مورد مناقشه هند و پاکستان، به الجزیره گفت که با صدها نفر از دانشجویان هندی دیگر پیش‌ازاین که در خانه امنی در لهستان پنهان شوند، از زیرزمین‌های نمور و ایستگاه‌های مترو گذشته‌اند تا از گلوله‌باران خارکیف فرار کنند.

بات گفت: «این سفر وحشتناک بود. وقتی به مرز رسیدیم مقام‌های اوکراینی مجبورمان کردند ۱۲ ساعت در سرمای منجمدکننده منتظر بمانیم، زیرا اول شهروندان اوکراینی را قبول می‌کردند. چند دانشجو به خاطر شوک هیپوترمی (هوای سرد) غش کردند.»

بنا به گزارش‌ها، دانشجویان دیگری از سراسر دنیا نزدیک مرز اوکراین در شهرهای بمباران شده بدون دسترسی به غذا و امکانات رها شده‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، پناهندگان سیاه‌پوست تجارب خیلی سختی از جمله رفتار نژادپرستانه آشکار کارکنان مرزی را موقع خروج از کشور گزارش کرده‌اند.

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در مبارزه برای احیای حقوق بی‌پناهان دارد و ما اولین بار پایگاه استقبال از پناهندگانمان را در طول جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ بنا کردیم. در حال حاضر پایگاهمان را دوباره راه می‌اندازیم و این دادخواست را برای آشکار کردن بحران اوکراین تجدید می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم که اقدامات بیشتر و سریع‌تری انجام دهد تا اطمینان حاصل کنیم که کمک‌ها به مقصد رسیده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد پایگاه استقبال از پناهندگان ما اینجا را کلیک کنید. برای امضا کردن دادخواست اینجا را کلیک کنید. اگر مایلید کمک مالی کنید لطفا اینجا را کلیک کنید تا به صفحه گوفاندمی (GoFundMe) ما بروید.

 

© The Independent

بیشتر از جهان