گزارش ۲۰۲۲ جامعه اطلاعاتی آمریکا: ایران مستقیم و غیرمستقیم خاک ما را تهدید می‌کند

بلینکن می‌گوید این مسائل نباید توافق هسته‌ای جدید را منحرف کند

سه مقام سابق آمریکایی تایید کردند که ایران به عنوان «یک عامل خارجی تهدیدکننده» در خاک آمریکا فعالیت می‌کند - اقتصاد‌نیوز

در حالی که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده نشانه‌هایی از تهدید جمهوری اسلامی ایران علیه مقام‌های آمریکایی در خاک ایالات متحده را ارائه می‌کنند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گویند که این موضوع نباید احیای توافق هسته‌ای را از مسیر خود خارج کند.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، بنا بر ارزیابی تهدیدهای سال ۲۰۲۲ سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده که این سازمان روز سه‌شنبه منتشر کرد، جمهوری اسلامی ایران آمریکایی‌ها را هم به طور مستقیم و هم از طریق حملات نیابتی تهدید می‌کند.

اکنون با توجه به اینکه آمریکا در آستانه یک توافق دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه هسته‌ای قرار دارد و از سوی دیگر موضوع توافق احتمالی در مورد آزادی چهار زندانی آمریکایی مطرح شده است، مشخص نیست که آیا دولت بایدن می‌تواند امتیاز بیشتری از تهران بگیرد یا این کشور را متقاعد کند فعالیت‌های تهدیدآمیز خود در خاک ایالات متحده را متوقف کند یا خیر.

سی‌بی‌اس نیوز گزارش می‌کند که در اطلاعات محرمانه، وزارت امور خارجه دست‌کم دو تهدید جدی را به کنگره ارائه کرده است. یکی از این موارد، تهدید علیه جان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و دیگری تهدید علیه برایان هوک، نماینده سابق دولت ترامپ در امور ایران، است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور تیم‌های حفاظتی و امنیتی که پمپئو، نامزد بالقوه جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، را همراهی می‌کنند، می‌تواند گواهی بر این موضوع باشد که جان او از سوی یک قدرت خارجی در خطر گزارش شده است. درباره برایان هوک نیز همین موضوع صادق است. بر اساس گزارش‌ها، تیم‌های اطلاعاتی تاکنون سه بار تشخیص داده‌اند که درباره او «یک تهدید خاص» وجود دارد. آخرین مورد نوامبر ۲۰۲۱ بود که درخواست شد برای او امنیت بیشتری در نظر گرفته شود.

تهدید جان مقام‌های آمریکایی در حالی است که چندی پیش نیز اف‌بی‌آی از خنثی کردن توطئه شبکه اطلاعاتی ایران برای ربودن فعالان ایرانی خبر داده بود.

در جریان چنین اتفاق‌هایی، دو مقام فعلی و سه مقام سابق آمریکایی تایید کردند که ایران به عنوان «یک عامل خارجی تهدیدکننده» در خاک آمریکا فعالیت می‌کند. جزئیات این تهدیدها به کنگره ارائه نشد اما تاکید شده که هرچند تهدیدهای فعلی به نوعی تلافی ترور قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰‌اند، جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز برای اجرای عملیات مرگ‌بار در ایالات متحده اقدام کرده است.

با تمام این‌ها، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه گذشته در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا تمدید توافق دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور تهدید در خاک آمریکا را نیز در نظر می‌گیرد، گفت: «تهدیدهای گسترده‌ای از سوی ایران برای آمریکایی‌ها وجود دارد اما با این تهدیدها مبارزه می‌کنیم.»

بلینکن ادامه داد: «برای ما از ابتدا هم کاملا واضح بود که ایران همچنان درگیر اقدام‌هایی است که ما، متحدان و شرکایمان را تهدید می‌کند. این موضوع باز هم ادامه خواهد داشت؛ اما از آن غافل نیستیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود که ایران چند هفته‌ تا دستیابی به مواد کافی برای بمب هسته‌ای فاصله دارد؛ از این رو ایالات متحده تلاش می‌کند با احیای برجام و در ازای لغو تحریم‌ها، توسعه هسته‌ای این کشور را محدود کند.

از سوی دیگر، آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز موافق است که تهدیدهای ایران علیه مقام‌های آمریکایی نباید مانع از توافق هسته‌ای با تهران شود. او روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی خبری تصریح کرد: «با فعالیت‌های خصمانه ایران و توطئه‌ علیه مقام‌های آمریکایی باید به طور جداگانه و خارج از چارچوب برجام برخورد جدی شود. لازم نیست همه این موارد را به مذاکرات هسته‌ای گره بزنیم.»

این در حالی است که دولت بایدن تاکنون در مورد یک موضوع خاص خارج از برنامه هسته‌ای ایران به‌صراحت صحبت کرده و آن، سرنوشت چهار آمریکایی زندانی در ایران است. رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در فوریه ۲۰۲۲ به رویترز گفت که توافق هسته‌ای بدون آزادی این زندانی‌ها بعید است. در مقابل، ایران بر آزادسازی دارایی‌های مسدودشده در حساب‌های بانکی کره جنوبی در ازای آزادی زندانی‌های غربی پافشاری می‌کند.