شمیمه بیگم، عضو پلیس هراس افکن اخلاقی داعش در سوریه بود

طبق گزارش ها: شمیمه بیگم، عضو پلیس اخلاقی، سازمان تروریستی داعش بود. گروهی هراس افکن که مردم را به اجرای قوانین اسلامی بر اساس قرائت افراط گرایانه این سازمان تروریستی از اسلام مجبور می کرد.

این شهروند 19 ساله بریتانیایی که چهار سال پیش با دو دانش آموز دیگر از خانه خود در بثنال گرین لندن گریخت، ادعا می کند که در جریان حضورش با جنگجویان گروه تروریستی داعش در سوریه، به عنوان یک خانم "خانه دار" زندگی می کرده است.

اما طبق گزارش ساندی تلگراف، شمیمه بیگم که عضو پلیس اخلاقی "حسبه" بود نقش بزرگی در سازمان تروریستی داعش داشت. او مردم را به خاطر سرپیچی از پوشیدن لباس و یا شیوه رفتاری که قوانین داعش وضع کرده بود، مجازات می کرد.

روزنامه به نقل قول از یک فعال اجتماعی، اظهار داشت: شمیمه بیگم در حالی که یک سلاح اتوماتیک در دست داشت زنانی که در شهر رقه سوریه، کفش های رنگارنگ پوشیده بودند را مورد تهدید قرار می داد.

خانم اغید الخضر، فعال اجتماعی و مؤسس گروه ضد داعش که اطلاعات در مورد جرایم داعش نشر می کرد، گفت: تمامی اعضای گروه ما در دیر الزور، شمیمه بیگم را می شناسند. البته شمار زیادی از زنان جوان اروپایی در گروه "حسبه" فعالیت داشتند برخی از این زنان بسیار خشن و پرخاشگر بودند که مردم منطقه از آن ها بشدت هراس داشتند.

اتهام دیگری علیه شمیمه بیگم وجود دارد که او جلیقه های انفجاری را با لباس فرد انتحار کننده به گونه ای پیوند می داده که جدا کردن آن، بدون انفجار ممکن نبوده است.

طبق گزارش روزنامه، اطلاعات تازه ای که از سوی سازمان سیا و شبکه اطلاعات نظامی آلمان به دست آمده روز یکشنبه در دسترس نخست وزیر و وزیر کشور بریتانیا قرار گرفت. شهروندان غربی که به سازمان داعش پیوسته بودند اما عضویت آن ها در این گروه تروریستی هنوز تأیید نشده است، این اتهامات را علیه شمیمه بیگم مطرح کردند.

البته زمانی، خطر "عروسان جهادی" جدی گرفته شد که سازمان ملل متحد این پدیده را تهدید بالقوه پنداشته و هشدار داد که این روند، شمار زنان استخدام شده توسط داعش را افزایش می دهد و سازمان های اطلاعاتی پیامد های این تهدید را طور لازم جدی نگرفته اند.

اغلب مردان و زنانی که از سرزمین های زیر کنترل گروه تروریستی در گذشته، وارد جامعه می شوند، هر گونه تخلفی را انکار می کنند و یا ادعا می کنند که آن ها در شرایط اجبار قرار داشتند. مسلما، پی بردن به این که آن ها به صورت عملی چه فعالیتی به دوش داشتند، بسیار دشوار است.

گروه تروریستی داعش، به زنان نقش زیادی داده بود، زنان مجوز رسمی جهاد را داشتند تا از "دولت خلافت" دفاع و حمایت کنند. استخدام افراد جدید و اعمال افراط گرایی، بخشی از مسئولیت های زنان در قالب گروه تروریستی داعش بود.

شمیمه بیگم زمانی که از منطقه زیر کنترل داعش خارج می شد، بازداشت شد و تا کنون در اردوگاه الهول در سوریه به سر می برد. 

یحی ریدجک، یکی از جنگجویان داعش در مورد دیدار با شمیمه بیگم می گوید این زن جوان در ماه فوریه، هنگامی که به اردوگاه الهول وارد شد، باردار بود و پس از اندکی زایمان کرد. اما پسر نوزاد او که نامش جرّاح بود در نتیجه عفونت ریه، در ماه گذشته جان خود را از دست داد. از زمانی که شمیمه بیگم به سازمان داعش پیوسته است این سومین فرزندی است که او از دست می دهد.

سجاد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، شمیمه بیگم را از حق شهروندی محروم کرد. او وعده داده تا از بازگشت شهروندان بریتانیایی که متهم به پیوستن به سازمان داعش باشند، جلوگیری کند.

تسنیم آکونجی، وکیل خانوادگی شمیمه بیگم،  در ماه مارس گذشته از اردوگاه الهول در سوریه دیدن کرد. او قصد داشت امضای خانم شمیمه را برای یک دعوای حقوقی که علیه سلب شهروندی شمیمه بیگم در بریتانیا راه انداخته بود را بگیرد. وی ادعا می کند که اقدام دولت های بنگلادش و انگلیس، وضعیت این زن جوان را بی ثبات تر کرده است. دولت بنگلادش داشتن شهروندی دو گانه شمیمه را انکار می کند و آقای جاوید نقض قوانین بین المللی را تکذیب می کند.

آقای آکونجی نتوانست اجازه ملاقات شمیمه را در اردوگاه که توسط نیروهای دمکراتیک سوریه محافظت می شود، به دست آورد. هزاران تن از جنگجویان داعش، خانواده ها و فرزندان اعضای گروه داعش در این اردوگاه به سر می برند.

امضایی که قرار بود از شمیمه بیگم گرفته شود برای تجدید نظر در مورد شهروندی وی خطاب به کمیسیون ویژه تجدید نظر مهاجرت بود. دولت قبلی بریتانیا تلاش داشت، امتیاز شهروندی را به افرادی که با گروه های تروریستی در پیوند باشند، غیر قانونی اعلام کند.

خانواده شمیمه بیگم، پرونده قضایی دیگری را به منظور تجدید نظر در مورد تصمیم آقای جاوید مبنی بر سلب شهروندی از افرادی که با گروه های تروریستی در پیوند باشند را، در دست اجر دارند.

آقای آکونجی به اندیپندنت گفت: که مرگ نوزاد شمیمه بیگم ممکن است بخشی از پرونده دعوا علیه دولت بریتانیا را شکل دهد. وی افزود: "تصمیم دولت بریتانیا عامل مرگ کودک بوده است، اگر پرسشی مطرح شود که آیا عامل اصلی مرگ کودک، همان تصمیم بوده است؟ ما معتقد هستیم که بله همین تصمیم بوده است که منجر به وقوع حادثه شده است."

آقای آکونجی تا هنوز در مورد فعالیت های که انجام آن ها از سوی خانم شمیمه در سوریه ادعا می شود، پاسخی ارائه نکرده است.

رسیدگی به پرونده شمیمه بیگم، بحث های زیادی در مورد چگونگی برخورد انگلیس با شهروندان بریتانیایی که به گروه تروریستی داعش پیوسته بودند، را مطرح کرده است.

از 400 فرد جهادی که از سوریه و عراق به کشور باز گشته اند، تنها یکی از 10 نفر آن ها تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. دولت تلاش دارد با اتخاذ شیوه محرومیت از شهروندی، از بازگشت این افراد به کشور جلوگیری کند.

شمیمه بیگم با دو تن از دوستانش که به سوریه سفر کرده بودند، مورد باز پرسی پلیس قرار گرفت البته پس از این که ماه ها قبل، دوست چهارم آن ها از آکادمی بثنال گرین، پا به فرار گذاشته و به گروه تروریستی داعش پیوسته بود.

تری نیکلسون، افسر سابق پلیس کلان شهر لندن در مبارزه با تروریسم، گفت که نیروهای امنیتی تلاش های زیادی را در ابتدا به منظور جلوگیری مردم از سفر به سوریه انجام دادند.

خانم نیکلسون اذعان کرد که در جریان تصمیم لغو شهروندی افراط گرایان، " پرسش های بسیاری" که برای توازن این تصمیم لازم بود، بی پاسخ مانده. هشدار هایی داده شده که سلب شهروندی می تواند افراد تروریست را در یک منطقه جنگی آزاد و دور از هر گونه نظارت قرار دهد. مسئله که خطرهای بی شماری را در پی دارد.

© The Independent