سخنگوی دولت: ابراهیم رئیسی از ابتدا مخالف جنگ اوکراین بود

جمهوری اسلامی ایران با حمایت تلویحی از روسیه، کشورهای غربی را مسئول جنگ می‌داند

علی بهادری جهرمی در سخنانی مدعی شد که ابراهیم رئیسی جنگ را محکوم می‌کند - 55online

نزدیک به دو هفته پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و حمایت‌ مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران از ولادیمیر پوتین، علی بهادری جهرمی در سخنانی مدعی شد که ابراهیم رئیسی جنگ را محکوم می‌کند.

روز پنجشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) بعد از اینکه حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین آغاز شد، رسانه‌های حکومتی ایران اعلام کردند ابراهیم رئیسی با همتای روسی خود تماس تلفنی گرفت و گسترش ناتو به سمت شرق را «تهدید جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل» خواند.

در متن این خبر که حمایت تلویحی ایران از روسیه را نشان می‌داد، به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز آمده بود که او در «پاسخ به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش غرب برای آسیب‌ رساندن به کشورش» به اوکراین حمله کرده است.

در طول دو هفته‌ گذشته، در حالی‌ که جامعه جهانی حمله نظامی روسیه به اوکراین و کشتار غیرنظامیان را محکوم کرد، مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت تلویحی از روسیه، آمریکا و کشورهای غربی را مسئول ایجاد درگیری دانستند. این رویکرد جمهوری اسلامی ایران رسوایی در جامعه جهانی و اعتراض اقشار مختلف مردم در داخل ایران را به دنبال داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا نزدیک به دو هفته پس از شروع جنگ، سخنگوی دولت در نشست خبری خود ادعا کرد که تماس تلفنی روسای‌جمهور ایران و روسیه، قبل از شروع جنگ در دستور کار بوده که با آغاز جنگ هم‌زمان شده است.

علی بهادر جهرمی با طرح این ادعا که رویکرد ابراهیم رئیسی مخالفت با جنگ بود، گفت: «دقیقا مشابه رویکرد رئیس‌جمهوری، در سخنرانی‌های بعد هم در قبال آسیب‌های جنگ، تخریب شهرها و آسیب مردمی ابراز نگرانی شد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی دولت در ادامه افزود: «مباحث رئیس‌جمهوری از آغاز جنگ تاکنون، ثابت و شفاف سیاست جمهوری اسلامی را مشخص کرده و دیدگاه دولت ثابت بوده و هست که هم جنگ را محکوم می‌کنیم و هم تاکید داریم گسترش ناتو باید متوقف شود.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در خبر مربوط به گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با پوتین، به پیامدهای جنگ و آسیب‌های آن اشاره نشده بود.

ابراهیم رئیسی چند روز پس از گفت‌وگوی تلفنی با پوتین، وقتی به دلیل حمایت تلویحی از روسیه با موج انتقادهای داخلی و خارجی مواجه شد، ادعای مخالفت خود با «سلطه‌گری» را مطرح کرد اما موج انتقادها علیه او به دلیل اینکه تجاوز نظامی روسیه را محکوم نکرد، ادامه یافت.

تجاوز روسیه به اوکراین، بسیاری را ساکنان این کشور را آواره کرده است. بر اساس اعلام فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، تعداد افرادی که از زمان تهاجم روسیه تاکنون اوکراین را ترک کرده‌اند، به دو میلیون نفر می‌رسد.