گروکشی فضایی؛ فروش سهام وان‌وب

روس‌کاسموس اعلام کرده به شرطی روز جمعه، ۳۶ماهواره شرکت وان‌وب را پرتاب می‌کند که دولت بریتانیا سهام این شرکت را واگذار کند

صبح روز چهارشنبه به وقت قزاقستان، یک موشک سایوز (Soyuz-2.1b) با ۳۶ ماهواره وان‌وب برای پرتاب روز جمعه روی سکوی پرتاب پایگاه فضایی بایکونور قرار گرفت-Roscosmos/Handout via REUTERS 

آژانس فضایی بریتانیا UKSA اعلام کرد روسیه پرتاب ماهواره‌های این کشور را معلق کرده تا دولت بریتانیا با خواسته‌هایش موافقت کند.

این هفته قرار بود روس‌کاسموس، آژانس فضایی روسیه، چند ماهواره پروژه وان‌وب (OneWeb) را به فضا پرتاب کند. پروژه وان‌وب، یک شبکه اینترنت ماهواره‌ای شبیه استارلینک است.

شرکت وان‌وب وقتی دو سال پیش ورشکست شد، توسط دو کنسرسیوم از دولت انگلستان و شرکت هندی بهارتی اینترپرایز خریداری و احیا شد. ۴۲درصد این شرکت متعلق به کنسرسیومی به رهبری دولت بریتانیاست.

روسیه قبلا گفته بود که تنها در صورتی این ماهواره ها را پرتاب می کند که وان‌وب تضمین کند که از آنها برای اهداف نظامی استفاده نمی‌شود. اکنون روس‌کاسموس خواسته‌های جدیدی را اعلام کرده است. این شرکت از دولت بریتانیا می‌خواهد قبل از پرتاب در ۴ مارس (جمعه ۱۳ اسفند)، سهام خود در شرکت وان‌وب را بفروشد!

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولتیماتوم روسیه

صبح روز چهارشنبه به وقت قزاقستان، یک موشک سایوز (Soyuz-2.1b) با ۳۶ ماهواره وان‌وب برای پرتاب روز جمعه روی سکوی پرتاب پایگاه فضایی بایکونور قرار گرفت اما بعد از آن روس‌کاسموس تهدیداتش را بیان کرد.

روسیه با قیمت‌های رقابتی که در بازار پرتاب‌های فضایی ارائه می‌کند، بازیگر مهم این بازار است. اما اعمال تحریم‌ها روی صنایع فضایی روسیه، باعث تضعیف و عقب‌ماندگی این صنعت در روسیه می‌شود.

همین الان، پرتابگرها و کپسول‌های این کشور متعلق به برنامه‌های تحقیق و توسعه نیم قرن پیش شوروی هستند. روس‌ها حتی از نظر فناوری‌های نوین از چین که برنامه‌ اتحاد شوروی را گرفته و تقریبا همان را پیش می‌برد هم عقب هستند. با این‌حال در شرایط فعلی، پرتابگرهای فضایی امتحان شده‌ای مانند سایوز دارند که خطای بسیار کمی داشته ‌است.

روس‌کاسموس، هزینه این پرتاب‌های وان‌وب را قبل از آغاز تنش‌های اوکراین گرفته و این آزمونی است برای اینکه آیا همکاری بین‌المللی در فضا در بحبوحه تجاوزهای فزاینده در زمین ادامه خواهد یافت یا خیر.

روس‌کاسموس تا ساعت ۹:۳۰ شب روز جمعه به وقت موسکو به دولت بریتانیا فرصت داده که سهامش در وان‌وب را بفروشد وگرنه موشک حامل ماهواره‌ها را از سکوی پرتاب خارج خواهد کرد.

 آینده فعالیت‌های فضایی روسیه

پیش از این هم دیمیتری روگوزین، مدیر روس‌کاسموس، با توییتش، غرب را با امنیت مداری ایستگاه فضایی تهدید کرده‌بود. او که به گفته‌های عجیب و غریب و تند شهرت دارد در مصاحبه تلویزیونی گفت که وان‌وب هزینه پرتاب را کامل پرداخت کرده و روسیه این پول را نگه می‌دارد، چه پرتاب انجام شود چه نشود!

کواسی کوارتنگ، عضو پارلمان بریتانیا و وزیر امور بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی گفت: «هیچ مذاکره ای در مورد سهام دولت بریتانیا در وان‌وب وجود ندارد: دولت سهمش را نمی‌فروشد.»

روس‌کاسموس پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریمش، در ارتباط با شرکای تحقیقاتی و تجاریش در دنیا تنها به تهدیدهای زبانی بسنده نکرده و روابط خود را با برخی از شرکای دیرینه خود قطع کرده‌است.

این شرکت هفته‌پیش اعلام کرد که دیگر با آژانس فضایی اروپا در پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه، همکاری نخواهد کرد.

روس‌کاسموس، همچنین همکاری اتحادیه اروپا در پروژه جستجو به‌دنبال حیات در مریخ، اگزومارس است که بخش زیادی از آن با سرمایه‌گذاری دولت بریتانیا پیش می‌رود. در این پروژه قرار بوده که اروپا و روسیه با مشارکت هم، مریخ‌نورد «روزالین فراکلین» را در سال‌های آینده روی سطح مریخ مستقر کنند. هنوز معلوم نیست این پروژهس علمی تخت تاثیر جنگ اوکراین قرار می‌گیرد یا نه.

بیشتر از تکنولوژی