چگونگی مقابله با تهدید های ایران

برای جلوگیری از تهدید های ایران، بایستی اقدامات جدی اتخاذ شود

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

پس از افزایش تنش میان ایران و ایالات متحده، به ویژه پس از حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و اصرار ایران بر عدم بازگشت به توافقنامه هسته ای، کارشناسان امنیتی در واشنگتن طرح بازدارنده را پیشنهاد کرده اند که می تواند مانع تهدید های ایران در خاور میانه شود. بر اساس این طرح، ایالات متحده بایستی ایران را از سه جهت تحت فشار قرار دهد و تمام راه های گریز ایران از تحریم ها و مقررات بین المللی را مسدود کند.

در همین راستا جیمز کاراوانو، کارشناس برجسته در زمینه امنیت و چالش های سیاسی در واشنگتن، می گوید: در حال حاضر ایران دچار بحران شدید اقتصادی است و با افزایش تحریم ها، همه روزه بر شدت این بحران افزوده می شود. اما از آنجا که ایران تا هنوز اصرار بر موضعگیری خصمانه ای خود دارد و می خواهد پیش از آغاز هر نوع گفت و گو با ایالات متحده، تمامی تحریم ها برداشته شود، ایجاب می کند برای وادار کردن به مذاکره، واشنگتن اقدامات جدیدی را روی دست گیرد.

سه گام مهم

جمیز کاراوانو در مقاله که در وبسایت "هیریتیج" در مورد اقدامات استراتژیک لازم برای جلوگیری از تهدید های ایران، نشر کرده افزوده است: با آن که ریئس جمهور ترامپ تأکید بر آمادگی ارتش ایالات متحده برای مقابله با ایران دارد، اما تا کنون هیچ نشانه ای از راه اندازی نبرد علیه ایران وجود ندارد. از این رو، ایجاب می کند در شرایط کنونی، ایالات متحده دست به اقدامات جدی بزند و از گسترش روز افزون تهدید های ایران در منطقه و جهان جلوگیری کند. برای رسیدن به این مأمول، لازم است ایالات متحده، ایران را از سه جهت تحت فشار قرار دهد.

افزایش تحریم ها

در پی کاهش 90 درصدی فروش نفت ایران و تداوم تحریم ها در چند ماه گذشته، ایران اکنون به شدت دچار فشار های اقتصادی بوده و نیازمندی های مالی ایران با گذشت هر روز افزایش می یابد و نظام ایران را در دشواری قرار می دهد. البته شکی نیست که تهدید های ایران در رابطه به بستن تنگه هرمز و هدف قرار دادن کشتی های نفت کش و تأسیسات نفتی، ناشی از فشار های اقتصادی است و اگر تحریم ها ادامه پیدا کند، رژیم ایران قدم به سوی زوال ونیستی خواهد گذاشت.

بنابراین ایالات متحده می تواند با استناد به مفاد توافق هسته‌ای که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین به امضا رسید، تحریم ها را علیه ایران افزایش دهد. طبق توافقنامه هسته ای، اگر هر یک از طرف های امضا کننده برجام، اقدام به نقض توافقنامه کند، جانب دیگر می تواند این مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع دهد. آن زمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد این موضوع را به بحث و بررسی می گیرد، مسئله ای که می تواند عامل بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران باشد.

روسیه و چین از حق وتو استفاده نخواهند کرد

به باور کاراوانو، پس از این که رژیم ایران با اقدام به افزایش میزان غنی سازی اورانیوم، اعتراف به نقض برجام کرد، تصور نمی شود که روسیه و چین، در مورد بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران از حق وتو استفاده کنند. در صورت بازگشت تحریم های بین المللی، ایران که هم اکنون تحت فشار تحریم های ایالات متحده قرار دارد با دشواری های بیشتری رو به رو خواهد شد.

از آنجا که ایالات متحده در سال گذشته اقدام به خروج از برجام کرد و اکنون در توافقنامه ای هسته نقش ندارد، بریتانیا که از یک سو عضو دائم شورای امنیت بوده و از سوی دیگر تا هنوز متعهد به توافقنامه ای هسته می باشد، می تواند مسئله ای نقض برجام را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع کند. اگر ایالات متحده بتواند، بریتانیا را وادار به این اقدام کند، ایران در شرایط بسیار دشواری قرار خواهد گرفت.

بر افراشتن پرچم آمریکا بر فراز کشتی های نفت کش

در پی تشدید تنش ها در خاور میانه، کشتی های تجاری و نفت کش ها هنگام عبور از تنگه هرمز با تهدید های امنیتی رو به رو می شوند. برای رهایی از این تهدید ها، ایالات متحده می تواند به کشتی تجاری که از این مسیر حرکت می کنند اجازه دهد تا پرچم آمریکا را بر فراز کشتی ها بلند کنند و بدون هیچ نگرانی از تهدید های ایران، از این آبراه عبور کنند. البته این اقدام، منجر به خنثی شدن حرکت های تهدید آمیز ایران در تنگه هرمز می شود. در جریان جنگ 8 ساله ای ایران و عراق، رونالد ریگان، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده برای تأمین امنیت کشتی های تجاری در خلیج فارس، این شیوه را به کار بست و مانع تهدید های ایران شد. شکی نیست که ایران هرگز به خود اجازه نمی دهد تا کشتی که پرچم آمریکا را بلند کرده است، مورد حمله و یا مزاحمت قرار دهد.

پیشتیبانی از عربستان سعودی و کشور های متحد در خاور میانه

چندی قبل، رئیس جمهور ترامپ ایده ایجاد یک نیروی امنیتی مشترک با ایالات متحده را در خلیج فارس مطرح کرد. اکنون که تهدید های امنیتی در سواحل خلیج فارس اوج بیشتری گرفته است، ایجاب می کند ایده ایجاد نیروی امنیتی مشترک بار دیگر به بحث و بررسی گرفته شود تا زمینه ای عملی شدن آن فراهم شود. ایجاد چنین نیروی مشترک، پیام واضحی به ایران می دهد و دولت ایران را از هر گونه اقدام تهدید آمیز علیه کشورهای منطقه باز می دارد.

شاید رئیس جمهور ترامپ، در حال حاضر از گزینه جنگ علیه ایران استفاده نکند زیرا ایالات متحده در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ماه نوامبر آینده اجر شود، قرار دارد، اما عدم استفاده از گزینه جنگ علیه ایران، به این معنی نیست که ترامپ اجازه می دهد رژیم ایران، منطقه را به آشوب کشد. در مقابل، ایران نیز به خوبی می داند که توانایی رویارویی با ایالات متحده را ندارد و هر گونه درگیری با آمریکا منجر به سقوط رژیم ایران می شود.

البته وضعیت کنونی به هیچ صورتی به سود ایران نیست و اگر دولت ایران پیش از این که فرصت از دست برود، تصمیم عاقلانه ای اتخاذ نکند، شرایط بعدی، ایران را بیشتر از پیش در عمق فشار و چالش قرار خواهد داد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه