فضانوردان روسیه و آمریکا از بحران اوکراین در امان می‌مانند؟

قسمتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را سازمان فضایی روسیه اداره می‌کند و بخش دیگر آن را ناسا و همتایانش در کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا با کمک روسیه اداره می‌کنند

 هم‌اکنون چهار آمریکایی، دو روس و یک آلمانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر می‌برند‌ـ Russian space agency Roscosmos/ REUTERS ATTENTION EDITORS

یکی از مقام‌های فضایی پیشین ایالات متحده آمریکا می‌گوید فضانوردان روسی و آمریکایی مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) احتمالا از تنش‌های دیپلماتیک بر سر موضوع اوکراین ایمن می‌مانند مگر آنکه کشورهایشان درگیر جنگ شوند.

اسکات پیس، مدیر اجرایی شورای فضایی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت ایستگاه فضایی بین‌المللی از کشمکش‌های سیاسی «تا حد زیادی برکنار» است.

پیس گفت: «قابل تصور است که گسست از روسیه این ایستگاه فضایی را به خطر بیندازد اما در سطح قطع روابط دیپلماتیک خواهد بود. چنین چیزی در کل می‌تواند در مرحله آخر صورت گیرد و بنابراین، فکر نکنم چنین اتفاقی رخ دهد مگر آن‌که رویارویی نظامی گسترده‌تری اتفاق بیفتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از آن‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تصمیم گرفت استقلال مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد، دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه وضع کرد.

در این ایستگاه بین‌المللی فضایی، که در ارتفاع حدود ۴۰۰ کیلومتری دور زمین می‌گردد و ۱۵ کشور در نگهداری آن مشارکت دارند، هم‌اکنون چهار آمریکایی، دو روس و یک آلمانی به سر می‌برند و در ۲۱ سال گذشته، همواره سرنشین داشته است.

یک قسمت این ایستگاه را روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، اداره می‌کند و بخش دیگر آن هم که ناسا و همتایانش در کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا اداره می‌کنند از نظر ناوبری، هدایت و مانور به بخش روسیه اتکا دارد.

کنگره ایالات متحده آمریکا در تحریم‌های قبلی علیه روسیه، ایستگاه فضایی بین‌المللی را مستثنی کرده بود و ناسا تا همین اواخر نیز برای بردن فضانوردانش به فضا و برگرداندن آن‌ها، به روسکاسموس متکی بود.

به‌رغم بالا گرفتن تنش‌ها، فضانوردان دو کشور در ایستگاه فضایی در کمال آرامش با هم کار کرده‌اند و یک کارشناس این وضعیت را«شبیه تلاش زوجی طلاق گرفته برای زندگی در یک خانه» توصیف کرده است.

در سال ۲۰۱۵، پس از آن‌که ایالات متحده آمریکا روسیه را به‌دلیل اعزام نیروهای نظامی در حمایت از جدایی‌‌طلبان اوکراین تحریم کرد، روسکاسموس اعلام کرد از سال ۲۰۲۴ به بعد، قطعات سفینه‌های فضایی‌اش را از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا خواهد کرد و ایستگاه فضایی جدید اختصاصی روسیه را راه‌اندازی خواهد کرد، هرچند پس از آن از این موضع عقب‌نشینی کرده است.

پیس در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت: «ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوه‌ای از امکان اقدام‌های مشترک است اما این توانایی نامحدود نیست و تنش‌های روی کره زمین همچنان می‌تواند سد راه شود. فضا بیش از هر زمانی برای زندگی روزمره ما اهمیت حیاتی پیدا کرده است و همه باید به این نکته آگاهی داشته باشند.»

© The Independent

بیشتر از جهان