وزیر خارجه ایران: مذاکرات برجام به مرحله‌ای «حساس و مهم» رسیده است

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از توافق احتمالی بین تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان در دو کشور منتشر شده است

وزیر امور خارجه ایران بار دیگر از آمریکا انتقاد کرد که در جریان مذاکرات احیای برجام، هیچ «اقدام عملی» برای اثبات حسن‌نیت خود نشان نداده است، اما در عین حال گفت که آن مذاکرات به مرحله‌ای «حساس و مهم» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه (۴ اسفندن)، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با وزیر امور خارجه عمان، در یک کنفرانس خبری در تهران گفت:«همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم، در مذاکرات ما در وین باقی مانده است.»

ایران و آمریکا برای بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، مذاکرات غیرمستقیمی را از اوایل سال جاری در وین با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای توافق آغاز کرده‌اند که دور هشتم آن در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای امیرعبداللهیان در ادامه اظهارات امروز خود، گفت: «ما در مجموعه مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم اندک موضوعات حساس مهم و باقیمانده در مذاکرات، با واقع‌بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد.»

ابراز خوش‌بینی وزیر امور خارجه ایران در مورد نتیجه مذاکرات احیای برجام، در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از توافق احتمالی بین تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان در دو کشور منتشر شده است.

در سال ۲۰۱۵ و اندکی پیش از اعلام توافق نهایی برجام، دو طرف به توافق مشابهی دست یافتند و شماری از شهروندان خارجی یا ایرانیان دوتابعیتی زندانی در ایران، با تعدادی از ایرانی‌های زندانی در آمریکا مبادله شدند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اختصاصی، از قول برخی از دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات وین، از شکل‌گیری توافقی برای تبادل زندانی میان ایران و آمریکا خبر داده بود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه، در توییتی با اشاره به این که مذاکرات در وین در حال به نتیجه رسیدن است، نوشت که انتظار می‌رود تبادل زندانی میان تهران و واشنگتن به زودی انجام شود.