اجرای طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین از کیش آغاز شد

کارشناسان اقتصادی این طرح را پیش‌زمینه افزایش قیمت بنزین در آینده می‌دانند

ناظران بر این باورند که حکومت ایران با تغییر طرح سهمیه‌بندی بنزین برای افزایش قیمت آن خیز برمی‌دارد - boyernews

اجرای آزمایشی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» از روز دوشنبه، اول اسفند، در جزیره کیش آغاز شد. با اجرای این طرح، سهمیه بنزین خودروها قطع می‌شود و ماهانه ۲۰ لیتر بنزین یارانه‌ای به افراد اختصاص می‌یابد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند که این طرح در راستای ایجاد «عدالت بنزینی» اجرا می‌شود اما ناظران بر این باورند که حکومت ایران با تغییر طرح سهمیه‌بندی بنزین برای افزایش قیمت آن خیز برمی‌دارد.

این طرح که حالا اجرای آزمایشی آن در کیش شروع شده، قرار است در کل ایران اجرا شود. بر اساس اعلام حسین شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین در «دهه فجر» برای گروهی منتخب از ساکنان جزیره کیش اجرا شده بود. آن‌طور که این مقام محلی ادعا می‌کند، نواقص طرح برطرف شده و حالا برای کل ساکنان جزیره در حال اجرا است.

در طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین، یارانه بنزین افراد به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. کمیته اطلاع‌رسانی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با انتشار اطلاعیه‌ای، ادعا کرد که اختصاص یارانه بنزین به افراد برای خانوارهای فاقد خودرو «خبر خوبی» است. این اطلاعیه می‌افزاید که افراد فاقد خودرو می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند؛ اما هنوز مشخص نیست که سازوکار فروش سهمیه چگونه خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز، قرار است در پایان اسفند ۱۴۰۰، نتایج اولیه طرح در ستاد اقتصادی دولت بررسی شود.

در حالی‌ که زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود، مسئولان جمهوری اسلامی ایران این موضوع را انکار می‌کنند. حسین شمسیان راد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که اختصاص این طرح با قیمت بنزین هیچ ارتباطی ندارد و قیمت بنزین بر اساس مصوبات قانونی در مجلس تعیین می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸ و پس از افزایش قیمت آن اجرایی شد. در حال حاضر، خودروهای سواری شخصی بنزینی، ۶۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه‌سوز، ۳۰ لیتر و موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین دریافت می‌کنند؛ اما در صورت اجرای طرح جدید، سهمیه بنزین خودروها قطع می‌شود.

مقام‌های دولتی ایران تاکنون به ابهام‌های طرح جدید پاسخ روشنی نداده‌اند؛ اما کارشناسان اقتصادی به آن انتقاد دارند و خوش‌بین نیستند و با وجود اینکه دولت ادعا می‌کند برای افزایش قیمت بنزین برنامه‌ای ندارد، تجربه سال‎‌های گذشته خلاف این ادعا را اثبات می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در آبان ۹۸ نیز بدون اطلاع‌رسانی شفاف، بنزین را گران کرد و قیمت آن را به لیتری سه هزار تومان رساند. این موضوع اعتراض گروه‌های زیادی از مردم را به دنبال داشت اما ماموران امنیتی با سرکوب، بازداشت، زندان و کشتار خیابانی به خواسته‌های معترضان پاسخ دادند.