مراسم چهلم بکتاش آبتین به خشونت کشیده شد

نحوه درگذشت و تاخیر برای اعزام به بیمارستان، این باور را تقویت کرده است که درگذشت این عضو کانون نویسندگان ایران با برنامه‌ریزی‌ بوده است

مراسم چهلمین روز درگذشت بکتاش آبتین شاعر و زندانی سیاسی که با حضور جمعی از دوستداران و نزدیکان او در امام‌زاده عبدالله در شهری ری در حال برگزاری بود، با یورش نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شعارهایی مانند «درود بر آبتین، مرگ بر ظالمین» به گوش می‌رسد. گفته می‌شود پس‌ازاین شعارها، نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و خشونت برای متفرق کردن کردند.

بر اساس گزارش‌های مردمی، «کامبیز نوروززاده»، «یاشار تبریزی» و «مهیار ظفرمهر» در این مراسم بازداشت شدند.

در پی بیماری کرونا و عوارض ناشی از تاخیر در اعزام از زندان به بیمارستان، بکتاش آبتین ظهر روز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ درگذشت. نحوه درگذشت آبتین و تاخیر مسئولان زندان در اعزام او به بیمارستان این باور را تقویت کرده است که درگذشت این عضو کانون نویسندگان ایران برنامه‌ریزی‌شده و درنتیجه قتل او بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای، «حاکمیت جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی و امنیتی آن را عامل و مسئول مرگ بکتاش آبتین دانست» و از همه آزادی‌خواهان، نهادهای مستقل هم‌سو و مدافعان حقوق بشر درخواست کرد تا چشم بر این جنایت نبندند و فریاد اعتراض خود را رساتر کنند.

در همین رابطه، سازمان بین‌المللی «گزارشگران بدون مرز» از سازمان ملل متحد خواست که در مورد مرگ بکتاش آبتین، نویسنده و شاعر ایرانی که در روز ۱۸ دی در زندان اوین درگذشت، تحقیق مستقل بین‌المللی انجام دهد.

رضا معینی، رئیس میز ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز مستقر در فرانسه، گفت: «مقام‌های ایران با دریغ داشتن خدمات پزشکی، عامدانه دست به حذف مخالفان زندانی خود می‌زنند. ما از گزارشگران ویژه سازمان ملل در موضوع حقوق بشر در ایران، در موضوع قتل‌های فراقانونی و در موضوع شکنجه و سایر برخوردها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی، یا تحقیرکننده می‌خواهیم هر آنچه می‌توانند، برای روشن شدن مرگ بکتاش آبتین انجام دهند. زمان آن رسیده که این رفتار مجرمانه که به معنای قتل دولتی است خاتمه پیدا کند.»

وکلای آبتین به سازمان «گزارشگران بدون مرز» گفته‌اند که علی‌رغم هشدارهای بسیار آن‌ها، بکتاش آبتین را دیرتر از موقع لازم به بیمارستان برده‌اند.