هشدار ۲۰۰ عضو کنگره به بایدن؛ توافق بدون تایید کنگره محکوم به سرنوشت برجام است

باهرگونه توافق لغو تحریم‌ها در صورت برچیده نشدن همه تاسیسات غنی‌سازی ایران مخالفت خواهیم کرد

جمهوری‌خواهان از ایران می‌خواهند برنامه موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و حمایت از تروریسم را متوقف کند-iStockphoto

حدود ۲۰۰ نماینده جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای بدون تایید کنگره با سرنوشتی مشابه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مواجه می‌شود. توافقی که در دولت باراک اوباما امضا شد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از آن خارج شد.

این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای وین به گفته مقامات جمهوری اسلامی و کاخ سفید در مرحله نهایی قرار دارد. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که تا چندی پیش مانند علی خامنه‌ای بر لزوم تصویب توافق در کنگره تاکید داشت، روز چهارشنبه به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت: «کنگره در حمایت از برجام بیانیه سیاسی بدهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق هسته‌ای یک معاهده یا پیمان نیست و از این رو رییس‌جمهوری آمریکا ملزم نیست آن را به رای کنگره بگذارد. با این وجود مخالفت تعداد زیادی از سناتورهای جمهوری‌خواه با نرمش دولت بایدن در مقابل ایران، می‌تواند روند اجرای توافق با تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش اکسیوس، اغلب نمایندگان حزب جمهوری‌خواه نامه هشدارآمیز به بایدن را امضا کرده‌اند. انتظار می‌رود جمهوری‌‌‌خواهان سال آینده نیز هدایت مجلس نمایندگان را برعهده بگیرند که مانع دیگری در راه تایید توافق هسته‌ای با ایران به‌شمار می‌رود.

اکسیوس می‌گوید جمهوری‌خواهان در این نامه به بایدن هشدار داده‌اند که همه جزئیات را به دقت بررسی خواهند کرد. براساس این گزارش شرایط مورد نظر جمهوری‌خواهان به گونه‌ای است که مقامات تهران هیچگاه با آن موافقت نخواهند کرد.

جمهوری‌خواهان تهدید کرده‌اند که با هرگونه توافق برای لغو تحریم‌ها در صورت برچیده نشدن تاسیسات غنی‌سازی ایران مخالفت خواهند کرد. این نامه از ایران می‌خواهد به برنامه‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پایان دهد. «حمایت از تروریسم» را متوقف کند و به خانواده قربانیان تروریسم غرامت بپردازد.