مقام‌های اطلاعاتی غرب: روسیه قصد تصرف کی‌یف را دارد

هرگونه تعدی بیشتر به خاک اوکراین به ایجاد بحرانی طولانی‌تر برای روسیه منجر خواهد شد

یگان‌های مستقر در اوکراین از جمله مجهزترین و ورزیده‌ترین نیروهای ارتش این کشورند - AFP

به گفته مقام‌های غربی، روسیه حملات متعددی را در امتداد مرزهای اوکراین طراحی کرده است و اگر ولادیمیر پوتین تصمیم به حمله بگیرد، هدف اصلی او کی‌یف خواهد بود.

آن‌ها ادعا می‌کنند بیش از ۶۰ درصد نیروی رزمی زمینی روسیه، نیمی از نیروی هوایی و بخش چشمگیری از نیروهای ویژه این کشور در حمله‌ای بزرگ شرکت خواهند داشت و اگر پایتخت را تصرف کنند، حکومتی تحت حمایت کرملین در این کشور برقرار شود.

این ارزیابی هشداردهنده در گیرودار آخرین تلاش‌های دپیلماتیک برای جلوگیری از درگیری از جمله سفر سه‌شنبه اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، به مسکو، صورت می‌گیرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هم گفت که کشورش در حال نهایی کردن پاسخ خود در واکنش به پیشنهادهای ایالات متحده برای کاستن از تنش‌ها است که نشان‌دهنده وجود  فضایی برای مذاکره است.

اما اوکراین بار دیگر بر تعهد خود برای پیوستن به ناتو -که از موانع مهم این مذاکرات است- تاکید و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، اعلام کرد روز چهارشنبه که مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند ممکن است روز حمله روسیه باشد، در کشورش «روز همبستگی» خواهد بود.

او گفت: «ما پرچم‌های کشور را بالا خواهیم برد، روبان‌های آبی و زرد به دست و لباسمان خواهیم آویخت و همبستگی خود را به جهانیان نشان خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا و رئیس جلسه گزارش به هیئت دولت، بعدازظهر دوشنبه هشدار بریتانیا مبنی بر اینکه روسیه ممکن است «تقریبا فوری» اقدام به حمله کند را تکرار  کرد و بار دیگر از بریتانیایی‌ها خواست همین حالا اوکراین را ترک کنند.

بوریس جانسون و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در تماس تلفنی دوشنبه شب، توافق کردند که «پنجره فرصت برای دیپلماسی و عقب‌نشینی روسیه از تهدیدهایش علیه اوکراین» هنوز باز است.

سخنگوی دولت بریتانیا افزود: «سران این کشورها تاکید کردند هرگونه تعدی بیشتر به خاک اوکراین به ایجاد بحرانی طولانی‌تر برای روسیه و وارد شدن آسیب‌های دامنه‌دار به روسیه و کل جهان منجر خواهد شد.»

تحلیل مقام‌های امنیتی از تحرک نیروهای نظامی نشان می‌دهد که از ۱۷۰ گردان تاکتیکی (بی‌تی‌جی) نیروی نظامی روسیه، ۱۰۰ گردان در مرزهای دو کشور مستقرند و ۱۴ گردان دیگر نیز قرار است اضافه شود.

این سناریوی هشداردهنده تازه‌ترین هشدار در کنار ادعاهای غربی‌ها مبنی بر قریب‌الوقوع بودن عملیات نظامی در حال حاضر است اما در آن تصریح نشده است که حملات از چهارشنبه آغاز می‌شود.

این مقام‌ها اصرار دارند که تدارکات، ساختاربندی و نحوه توزیع نیروهای روسیه به گونه‌ای است که نمی‌تواند چیزی جز آماده شدن برای حمله به اوکراین باشد و گستردگی و چینش نیروها و جنگ‌افزارها نشانگر آن است که عملیاتی بسیار بزرگ‌تر از تهاجم‌های کوچک برنامه‌ریزی شده در سال‌های اخیر در دست اقدام است.

تانک‌ها، توپخانه و موشک‌های بالیستیک با چینش تهاجمی در مرز مستقر شده‌اند و هم‌زمان، شناورهای نیروی دریایی روسیه حرکت خود به سوی سواحل کریمه در دریای سیاه را آغاز کرده‌اند.

بنا بر این تحلیل، تصرف کی‌یف و«تغییرحکومت» اوکراین از برنامه‌های کرملین است. نزدیکی پایتخت (اوکراین) به مرز (فقط ۱۶۸ کیلومتر) به روسیه اجازه می‌دهد با استفاده از شیوه خود مبتنی بر سرعت‌عمل و قابلیت‌هایی که دارد، بتواند عامل غافلگیری را به کار گیرد.

به گفته این مقام‌ها، حمله به کی‌یف به نبردهای تن‌به‌تن شدید و تلفات جانی زیاد منجر خواهد شد. اما تجربه عملیات بی‌رحمانه نیروهای نظامی روسیه در سوریه نشان می‌دهد که احتمال تلفات سنگین غیرنظامیان پوتین را متوقف نخواهد کرد.

بر اساس این روایت، افزون بر تهاجم به پایتخت، نیروهای اوکراین در شرق این کشور هم که با جمهوری‌های جدایی‌خواه دونتسک و لوهانسک مواجه‌اند، در کانون تهاجم دائمی قرار خواهند داشت. یگان‌های مستقر در این منطقه از جمله مجهزترین و ورزیده‌ترین نیروهای ارتش اوکراین‌اند و اگر خنثی نشوند، می‌توانند برای نیروهای روسیه یک تهدید باشند.

ارزیابی‌های ناگوار اطلاعاتی موجی از انتقاد در اوکراین به پا کرده و صحبت از اشغال این کشور به اقتصاد آن لطمه زیادی زده است.

اما مقام‌های رسمی این کشور تاکید می‌کنند که به اطلاعاتشان اطمینان کامل دارند و انتشار آن‌ روشی برای فهماندن این نکته به کرملین است که هرگونه توطئه مثل عملیات مبتنی بر استفاده از «پرچم دروغین» به منظور تحریک خصومت‌ها پنهان نمی‌ماند.

© The Independent

بیشتر از جهان