ولینگتون قانون ممنوعیت سلاح نیمه خودکار را تصویب کرد

بیم و امیدهای مهاجران مسلمان در استرالیا و نیوزلند

پارلمان نیوزلند کمتر از یک ماه پس از کشتار مسلمانان در این کشور، با اجماع کامل طرح پیشنهادی جاسیندا آردرن، نخست وزیر، برای ممنوعیت اغلب سلاح های نظامی و نیمه خودکار را تصویب کرد. برنتون ترنت استرالیایی که هم اکنون در بازداشت به سر می برد، با استفاده از این مدل سلاح در ۱۵ مارس، ۵۰ نفر را در دو مسجد در شهر کرایست چرچ کشت و شماری را زخمی کرد. این بدترین حمله در تاریخ مدرن نیوزلند بود که به سرعت موضوع وجود یک میلیون و 200 اسلحه قانونی در دست جمعیت 5 میلیون نفری این کشور را در کانون توجه قرار داد. آردرن مدت کوتاهی پس از این حمله گفت اطلاعات نشان می دهد، مهاجم به طور قانونی سلاح خریداری کرده و این اهمیت اصلاح قانون خرید و فروش سلاح را خاطرنشان می کند.

با وجود اینکه دولت تا ماه سپتامبر برای تحویل این اسلحه ها به مردم زمان داده، شماری از مالکان به صورت داوطلبانه و پیش از تصویب این قانون در همدردی با آسیب دیدگان این حمله، سلاح های خود را به پلیس تحویل دادند. البته این تنها شیوه همدردی نیوزلندی ها با جمعیت 48 هزار نفری مسلمان این کشور نبود. جاسیندا آردرن نخست وزیر 39 ساله و محبوب نیوزلند، نقش بسیار مهمی در جهت دهی به واکنش های مردمی داشت. او مدت کوتاهی پس از این حمله به صراحت آن را تروریستی خواند و از مردم خواست حتی نام مهاجم را نیز به زبان نیاورند. آردرن روز بعد با حجاب و صورتی مهربان در جمع خانواده کشته شدگان و زخمی ها حاضر شد و آنها را در آغوش گرفت. علاوه بر نخست وزیر، برخی از مردم عادی، نیروهای پلیس، مجریان تلویزیون و پرستاران نیز به نشانه همدردی از حجاب استفاده کردند. همچنین آردرن به زبان عربی به مسلمانان در مراسم بزرگداشت کشته شدگان خوشامد گفت و برنامه های خبری و مطبوعات بولتن های خبری را با «سلام علیکم» آغاز کردند و حتی برخی نیوزلندی ها سعی کردند در مراسم نماز مسلمانان حاضر شده و حرکت ها را تقلید کنند. حس همدردی پدید آمده در راس حکومت و جامعه موجب شد، مهاجران مسلمان، دولت و مردم نیوزلند را همراه خود بدانند و همین همراهی از بروز واکنش های هیجانی و خشن جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهاجم 28 ساله که مطبوعات نیوزلند او را نژادپرست سفید پوست و افراطی می نامند، متولد استرالیاست. کشوری وسیع با جمعیت 25 میلیون نفر که از سال 1860 پذیرای مهاجران مسلمان بوده است. کمتر از 3 درصد جمعیت استرالیا یا حدود 700 هزار نفر مسلمان هستند و برای آنها بیش از 350 مسجد و مدرسه اسلامی وجود دارد. با وجود اینکه اسکات موریسون، نخست وزیر کنونی استرالیا، سیاست های مهاجرتی سختگیرانه تری را در مقایسه با همتایان سابق خود دنبال می کند و به اندازه آردرن محبوب نیست، نحوه ادغام مهاجران مسلمان در استرالیا در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای مهاجرپذیر آسان تر و میانگین آزار و اذیت های نژادپرستانه کمتر است. البته همچنان عقاید راست افراطی، ضد مهاجر و ضد مسلمان و همچنین نژاد پرستی در بخش هایی از جامعه و در بین برخی سیاستمداران طرفدار دارد.

ترنت نیز تحت تاثیر راست های افراطی و افکار افرادی مانند اسلوالد موزلی، رهبر فاشیست‌های بریتانیا در دهه‌های ١٩٢٠ و ١٩٣٠ و اندرس بریویک، عامل کشتار جمعی در نروژ قرار داشت و برای حمله به مسلمانان از دو سال قبل برنامه ریزی کرده بود.

سناتور فریزر اننیگ نیز یکی از چهره های راست افراطی است که مهاجرت مسلمانان به استرالیا و نیوزلند را دلیل اصلی حمله به آنها در کرایست چرچ توصیف کرده بود. او پیش تر نیز گفته بود استرالیا باید راه حلی نهایی برای مشکل مهاجرت بیابد. پاسخ ویل کانلی، نوجوان 17 ساله اهل ملبورن به این اظهارات نژادپرستانه، تخم مرغی بود که به سر فریزر زد و به سرعت در رسانه ها به پسر تخم مرغی مشهور شد. مردم در حمایت از  پسر تخم مرغی در مقابل شکایت احتمالی این سناتور، 50 هزار دلار پول جمع کردند که ویل قصد دارد بخش عمده ای از آن را به خانواده قربانیان کرایست چرچ اهدا کند. موریسون در واکنش به اظهارات این سناتور افراط گرا گفت: استرالیا خانه مهاجران است و جای نژادپرستی نیست.

هرچند مردم و مقامات نیوزلند در مقایسه با استرالیا، مسئولیت پذیری و حس همدردی مثال زدنی در ماجرای کشتار مسلمانان به نمایش گذاشتند و حضور حامیان گروه های نئونازی و راست افراطی در این کشور کمتر است، کابوس این فاجعه تا مدت ها این جزیره زیبا و طرفدار صلح را رها نخواهد کرد. سطح هشدار امنیتی در 34 مسجد عمدتا سنی نیوزلند همچنان بالاست و مراکز اسلامی به دقت رصد می شوند. این کشتار نه تنها جمعیت مسلمان، بلکه به طور کل جامعه نیوزلند را تحت تاثیر قرار داده  است. به عنوان نمونه، نیوزلندی ها، هر سال در 25 آوریل – کمتر از دو هفته دیگر- روز آنزاک را به یاد سربازان کشته شده استرالیا و نیوزلند در جنگ جهانی اول گرامی می دارند. این سربازان در نبرد گالیپولی در ترکیه کشته شدند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به کشتار کرایست چرچ گفته بود، ترکیه می داند چگونه انتقام خون های ریخته شده مسلمان را بگیرد. همین واکنش، نگرانی مقامات نیوزلند نسبت به احتمال حمله تروریستی اسلام گرایان افراطی در این روز را برانگیخته است. به همین دلیل روز آنزاک امسال در نیوزلند به صورت بسیار محدود و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار خواهد شد.  

با این حال واکنش نخست وزیر نیوزلند در مواجه با یکی از بدترین شرایطی که یک رهبر جوان می تواند با آن مواجه شود، تحسین جامعه بین المللی را برانگیخت. جاسیندا آردرن کشور را یکپارچه نگه داشت و آتش انتقامی که می توانست بحران های شدیدتری به دنبال داشته باشد را فرو نشاند. او در عزم خود برای بازگرداندن کشورش به صدر فهرست امن ترین کشورهای جهان مصمم است و  تصویب قانون ممنوعیت سلاح های نیمه خودکار در سه هفته، گواهی بر این مدعاست.