منشا «سویه مرموز» کرونا در نیویورک احتمالا موش است

محققان با نمونه‌برداری منظم از فاضلاب این شهر تعداد ساکنان مبتلا به کووید را برآورد کرده‌اند

محققان هنوز هیچ موشی مبتلا به کووید در متروها و فاضلاب‌روهای شهر نیویورک پیدا نکرده‌اند - nypost

مطالعه جدیدی نشان داده، منشا سویه بعدی کووید ممکن است موش‌های متروی شهر نیویورک باشند.

طبق پژوهشی که در شماره فوریه نشریه نیچر کامیونیکیشنز (ارتباطات طبیعت) منتشر شده است «سویه‌های مرموز» موجود در سامانه فاضلاب، عجیب‌اند و با تمام سویه‌های دیگر کووید فرق دارند. این سویه‌ها ممکن است در میان جمعیت این جوندگان شیوع یابند.

محققان با نمونه‌برداری منظم از فاضلاب این شهر تعداد ساکنان مبتلا به کووید را برآورد کرده‌اند، زیرا آر‌ان‌ای ویروس در مدفوع افراد وجود دارد.

محققان پس از جست‌وجوهای گسترده هنوز هیچ موشی مبتلا به کووید در متروها و فاضلاب‌های شهر نیویورک پیدا نکرده‌اند، اما ورود پسماندهای انسانی مبتلایان به سیستم فاضلاب که هم‌زمان زیستگاه موش‌ها هم است، ممکن است شرایط را برای ایجاد سویه‌ای جدید در بدن این جوندگان مساعد کند.

مارک سی. جانسون یکی از نویسندگان این مطالعه و ویروس‌شناس دانشگاه میسوری در مصاحبه با کربد گفت: «یکی از تغییرات این آمینواسید که داریم در این ویروس می‌بینیم هیچ‌وقت در بیماران مشاهده نشده بود؛ اما این تغییر آمینواسید در ویروس سازگارشده با این جوندگان مشاهده شده است که ازنظر من به‌راستی نکته‌ای را بیان می‌کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای جانسون جوندگان در برابر سویه نخست کووید آسیب‌پذیر نیستند، اما به سویه‌های آلفا، بتا و گاما مبتلا می‌شوند.

جان دنه‌هی، ویروس‌شناس دانشگاه کویینز کالج و یکی از نویسندگان این مطالعه افزود موش‌ها «احتمالا از آب درون فاضلاب می‌خورند و شنیده‌ام که مدفوع‌خوار هم هستند، بنابراین اگر توده‌هایی از مواد درون فاضلاب وجود داشته باشد اطمینان دارم که اقدام به مصرف آن خواهند کرد...

به‌هیچ‌وجه ویروس زنده‌ای در فاضلاب پیدا نکرده‌ایم اما با توجه به حجم فاضلاب و تعداد موش‌ها قطعا امکان دارد که به این طریق آلوده شده باشند.»

با آنکه در مورد انتقال کووید به‌وسیله همسترها در هنگ‌کنگ گزارش‌هایی وجود داشته است و طبق نظریه‌هایی نیز کشاورزان در دانمارک، مینک‌ها را به ویروس کرونا آلوده کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که سویه موشی جدیدی انسان‌ها را در نیویورک آلوده کرده باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان