طالبان دو شهروند خارجی و همکاران افغان آنها را بازداشت کرد

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، مقام‌های طالبان در حال بررسی وضعیت‌اند

در شش ماه اخیر، پلیس یا سرویس‌های اطلاعاتی طالبان حداقل ۵۰ خبرنگار و دیگر متخصصان رسانه‌ها را  بازداشت کرده‌ است- AFP

روزنامه گاردین در روز جمعه، ۲۲ بهمن، از اقدام طالبان برای بازداشت یک روزنامه‌نگار سابق بی‌بی‌سی، یک خارجی دیگر و شماری از همکاران افغان آژانس پناهندگان سازمان ملل خبر داد. این بازداشت‌ها که در اوایل هفته جاری اتفاق افتادند، تازه‌ترین مورد دستگیری خبرنگاران خارجی در حکومت طالبان‌اند.

یک مقام سازمان ملل بدون اینکه مشخص کند چه تعداد از کارمندان افغان بازداشت شده‌اند، به گاردین گفت: «دو روزنامه‌نگار که در ماموریت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کار می‌کردند و نیز اتباع افغانی همکار آن‌ها در کابل بازداشت شده‌اند. ما ضمن هماهنگی با دیگر نهادها، تمام تلاش خود را برای حل این معضل به کار می‌گیریم.»

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، نیز روز جمعه در حساب توییتر خود از بازداشت اندرو نورت، روزنامه‌نگار سابق بی‌بی‌سی و پیتر جوونال، مالک رستورانت گندمک در کابل و شماری از همکارانشان خبر داد. صالح در این توییت نوشت: «به دلیل نبود رسانه، گزارش ندادن مردم و خفقان موجود، فساد، جرم و جنایت به‌خوبی افشا نمی‌شود. به‌عنوان مثال، ۹ شهروند غربی ربوده شده‌اند که اندرو نورث، از بی‌بی‌سی، و پیتر جوونال، صاحب رستوران گندمک، در میان آن‌ها بودند. طالب‌ها دروغگویند.»

ناتالیا آنتلاوا، همسر اندرو نورث، که برای تامین آزادی او درخواست کمک کرده است، به گاردین گفت: «اندرو در کابل برای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کار می‌کرد و می‌کوشید به مردم افغانستان کمک کند. ما به‌شدت از امنیت او نگرانیم و از هر کسی که نفوذی دارد می‌خواهیم به آزادی او کمک کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز هم در گزارش این هفته خود در مورد افغانستان اعلام کرد که در شش ماه اخیر، پلیس یا سرویس‌های اطلاعاتی طالبان حداقل ۵۰ خبرنگار و دیگر متخصصان رسانه‌ها را  بازداشت کرده‌ و بسیاری از آن‌ها در بازداشت، تحت خشونت قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، گفت که مقام‌ها در حال بررسی وضعیت‌اند. او اضافه کرد: «ما اطلاعاتی در این باره دریافت کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تایید کنیم که آیا آن‌ها بازداشت شده‌اند یا نه.»