پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار غرامت به دلیل سوءاستفاده جنسی پزشک دانشگاه

دانشگاه کالیفرنیا در شرایطی این غرامت را پرداخت می‌کند که دانشگاه‌های میشیگان و هاروارد نیز با اتهامی مشابه مواجه‌اند

هیپس با ۲۱ اتهام تجاوز جنسی علیه هفت زن روبه‌رو است، اماخود را بی‌گناه می‌داند - dailybruin

دانشگاه کالیفرنیا موافقت کرد به بیش از ۲۰۰ زن که ادعا می‌کنند یک پزشک در این دانشگاه به آن‌ها تجاوز کرده است، نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار غرامت (۱۸۵میلیون پوند) بپردازد.

به گزارش بی‌بی‌سی، صدها زن که برخی از آن‌ها سرطان داشتند، می‌گویند که جیمز هیپس در طول دوره درمان آن‌ها را تحت آزار و اذیت جنسی قرار داده است. آن‌ها دانشگاه یوسی‌ال‌ای (UCLA) را متهم می‌کنند که سوءاستفاده جنسی از بیماران را آگاهانه مخفی کرده است.

جیمز هیپس، پزشک زنان، در طول فعالیت ۳۵ ساله خود بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۸ در مرکز بهداشت دانشجویان یوسی‌ال‌ای مستقر بود. این دانشگاه تا سال ۲۰۱۷ بررسی شکایات علیه پزشک متهم را آغاز نکرد و به پنهان کردن عمدی سوءاستفاده جنسی از بیماران متهم است.

هیپس با ۲۱ اتهام تجاوز جنسی علیه هفت زن روبه‌رو است و خود را بی‌گناه می‌داند؛ با این حال دادگاه در سال ۲۰۱۹ مجوز پزشکی او را به حالت تعلیق درآورد.

یوسی‌ال‌ای در بیانیه جدیدی که روز سه‌شنبه درباره این پزشک منتشر شد، اعلام کرد حاضر است به زنان معترض غرامت بپردازد. در بیانیه این دانشگاه آمده است: «رفتاری که ادعا می‌شود هیپس انجام داده، مذموم و با ارزش‌های دانشگاه مغایر است. اولین و بالاترین تعهد ما همواره در قبال جوامعی است که به آن‌ها خدمت می‌کنیم و امیدواریم حل‌وفصل این مشکل گامی در جهت تسلای شاکیان باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجودی که دانشگاه پرداخت غرامت را پذیرفته است، رسیدگی به شکایت آزار جنسی بیش از ۳۰۰ بیمار متوقف نمی‌شود و پرونده همچنان جریان دارد.

یکی از بیماران نجات‌یافته از سرطان پستان که از هیپس شکایت کرده است، درباره این اقدام دانشگاه به لس‌آنجلس تایمز گفت: «پس از هشت سال، بالاخره به رسمیت شناخته شد که چه اتفاقی برایم افتاده است. اگرچه این کار کمی تسکین‌بخش است، همچنان قلبم برای همه زنانی که در سکوت و بی‌عملی دانشگاه زجر کشیدند، به درد می‌آید.»

در ژوییه ۲۰۲۱، یک قاضی فدرال دستیابی به توافق ۷۳ میلیون دلاری با بیش از پنج هزار و ۵۰۰ زن علیه این پزشک متهم به آزار جنسی را تایید کرد. به گفته وکلای شاکیان، او زمانی پردرآمدترین دکتر در کل سیستم دانشگاه بود.

جان سی مانلی، وکیل یکی از زنانی که علیه هیپس شکایت کرده است، گفت: «او یک متخصص زنان و سرطان‌شناس بود که در هیئت مدیره هم عضویت داشت اما ظاهرا یک شکارچی ماهر بود که از معاینات پزشکی سوءاستفاده می‌کرد.»

یوسی‌ال‌ای در شرایطی تلاش می‌کند خود را از این بحران نجات دهد که دانشگاه میشیگان نیز ماه گذشته، با بیش از یک هزار شاکی که گفته بودند از یک پزشک ورزشی با سابقه چهار دهه فعالیت حرفه‌ای آزارجنسی دیده‌اند، به توافقی ۴۹۰ میلیون دلاری دست یافت.

در همین حال، سه زن هم از دانشگاه هاروارد، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا، به دلیل اینکه اتهام‌های آزار جنسی را نادیده گرفته است، شکایت کردند.