عضو کمیته مقابله با کووید-۱۹: رسیدن به آمار مرگ ۳ رقمی بسیار محتمل است

تمام ایران کانون اومیکرون شده و لزوم واکنش سریع بیمارستانی وجود دارد

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند - ایسنا

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ از احتمال سرریز بیماران با شیوع تصاعدی کرونای اومیکرون به بیمارستان ها خبر داد و خواستار آمادگی بیمارستان‌ها شد. 

مسعود یونسیان با بیان این که طبق اطلاعات فعلی و بر اساس تحلیل‌های موجود، اکنون آلودگی در کل ایران و در همه استان‌ها پیش می‌رود، به ایسنا گفت: «در حال حاضر زمان دو برابر شدن موارد ابتلا کمتر از چهار روز است؛ به طوری که در عرض یک هفته تعداد مبتلایان جدید چهار برابر و در عرض دو هفته ۱۶ برابر می‌شود.»

اومیکرون در شرایطی در ایران شدت می‌گیرد که با لزوم هشدارهای متعدد درباره قدرت سرایت‌پذیری بالا، هیچ محدودیت خاصی از سوی نهادهای تصمیم‌گیر تدارک دیده نشد.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی کمیته علمی مقابله با کووید با انتقاد از این بی‌توجهی تاکید کرد: «لازم بود از رسیدن به این وضعیت پیشگیری می‌کردیم اما در شرایط فعلی توصیه من این است که بیمارستان‌ها به فکر ترمیم کادر درمان خود باشند و‌ کادر تازه نفس بیاورند.‌ دولت باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شده و رضایت کارکنان را جلب کند.»

به گفته این متخصص، در حال حاضر زمان دو برابر شدن موارد ابتلا به کرونا در ایران کمتر از چهار روز است، به طوری که در عرض سه تا ۳.۵ روز تعداد موارد ابتلا دو برابر می‌شود، سه تا ۳.۵ روز دیگر دو برابر دیگر می‌شود و بر این اساس در عرض یک هفته تعداد بیماران جدید چهار برابر و در عرض دو هفته ۱۶ برابر می‌شود.

یونسیان همچنین افزود: «به دلیل انجام واکسیناسیون و شدت کمتر ذاتی اومیکرون، انتظار نداریم که تعداد بستری و به ویژه مرگ به پیک پنجم برسد، اما مرگ سه رقمی بسیار بسیار محتمل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های این متخصص در شرایطی است که روز گذشته مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا نیز گفت: «پیش‌بینی ما این بود که تا دو هفته دیگر به قله وحشتناک ابتلا به کرونا می‌رسیم، اما به نظر می‌رسد این روند سریع‌تر در حال طی شدن باشد.»

جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت حاکی از این است که در شبانه‌روز منتهی به یکشنبه هفدهم بهمن، ۲۳۱۳۰ بیمار جدید کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند و ۶۴ بیمار جانشان را از دست دادند. 

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و نگرانی کارشناسان بر این است که بدون اتخاذ تدابیر لازم، تعداد شهرهای قرمز کرونایی به سرعت افزایش پیدا کند.

این نگرانی به‌ویژه با توجه به فعالیت حضوری مدارس و واکسینه نبودن کودکان شدت می‌گیرد. به طوری که یکشنبه هفدهم بهمن، فریدون رحمانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه موج ششم به موج کودکان معروف است، به ایسنا گفت: «مدارس جایی است که امکان دارد در این پیک از آن‌ ضربه بخوریم و لازم است که آموزش غیرحضوری شود.»

شانزدهم بهمن نیز، دکتر فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر، از افزایش موارد ابتلای کودکان به سویه اومیکرون خبر داده و گفته بود که تخت‌های بیمارستانی به‌سرعت در حال پر شدن است و احتمال کمبود تخت در بیمارستان‌های کودکان وجود دارد.

با وجود اینکه از همان روزهای ابتدایی کشف سویه اومیکرون، در باره لزوم واکسیناسیون کودکان به عنوان گروه‌های در معرض خطر هشدار داده شد، واکسیناسیون افراد ۹ تا ۱۲ سال به تازگی در ایران آغاز شده و برای خردسالان ایرانی هنوز مجوز واکسیناسیون صادر نشده است.

وزارت بهداشت ایران هنوز آماری از میزان واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال منتشر نکرده اما  درباره بزرگسالان اعلام شده است که تا کنون ۶۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۱۲ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۷۳۹ نفر دوز دوم و ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۴۵ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.