سیارک بزرگ و بالقوه خطرناک از بیخ گوشمان خواهد گذشت

این سیارک بزرگ‌ترین شیئی است که در هفته‌های آینده از نزدیکی زمین خواهد گذشت

برخورد سیارکی با قطر ۱۰۰ متر با زمین انفجاری ۱۰ برابر شدیدتر از فوران آتشفشانی ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ در تونگا ایجاد می‌کند- Canva

ناسا در حال ردیابی سیارکی است که از مرتفع‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان بزرگ‌تر است و انتظار می‌رود که در روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) از نزدیکی زمین عبور کند. اگرچه سازمان فضایی [ناسا] این سیارک را در رده «بالقوه خطرناک» دسته‌بندی می‌کند، نزدیک‌ترین فاصله عبور این سنگ فضایی از زمین در حدود ۴.۹ میلیون کیلومتر خواهد بود؛ بسیار فراتر از متوسط مدار ماه در ۳۸۵ هزار کیلومتری. 

بنا به داده‌های ردیابی مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL)، سیارک ۱۳۸۹۷۱ (2001CB21) تنها یکی از بیش از ۲۵ شیئی است که بین روزهای سوم فوریه تا چهارم مارس (۱۴ بهمن تا ۱۳ اسفند) از نزدیک زمین گذر خواهند کرد و بسیاری از آن‌ها از فاصله‌ای به‌مراتب نزدیک‌تر از کنار زمین عبور می‌کنند.

اما سیارک ۱۳۸۹۷۱ با اختلاف، بزرگ‌ترین شیئی است که در هفته‌های آینده از نزدیکی زمین خواهد گذشت. این سیارک با قطر بین ۵۶۰ تا یک هزار و ۳۰۰ متر، از برج خلیفه دبی بلندتر است.

نزدیک‌ترین فاصله‌ای که سیارک دیگری در این ابعاد از کنار زمین عبور کرده، سیارک ۷۴۸۲ (1994PC1) در روز ۱۸ ژانویه بوده است. این سنگ فضایی با قطر هزار متر از فاصله کمتر از دو میلیون کیلومتری زمین رد شد. 

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) هر سیارک با قطر دست‌کم ۱۵۰ متر را که از فاصله کمتر از ۷.۵ [میلیون] کیلومتری زمین -۱۹.۵ برابر فاصله تا ماه- گذر کند، به عنوان بالقوه خطرناک می‌شناسد. برخورد سیارکی با قطر ۱۰۰ متر با زمین انفجاری ۱۰ برابر شدیدتر از فوران آتشفشانی ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ در تونگا ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گذر نزدیک سیارک ۱۳۸۹۷۱ چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ناسا در روز ۳۱ ژانویه، بهبود و ارتقای قابل‌توجه سامانه هشدار آخر برخورد زمینی [یا اصطلاحا سامانه] اطلس ATLAS را اعلام کرد. [این سامانه] آرایه‌ای از چهار تلسکوپ است که دفتر هماهنگی حفاظت سیاره‌ای سازمان فضایی [ناسا] برای ردیابی سیارک‌های بالقوه خطرناک از آن استفاده می‌کند.

اطلس (ATLAS) در سال ۲۰۱۷ با استفاده از دو تلسکوپ در هاوایی کار خود را آغاز کرد؛ اما افزودن دو تلسکوپ -یکی در آفریقایی جنوبی و دیگری در شیلی- اینک این امکان را می‌دهد که هر ۲۴ ساعت از تمامی آسمان شب تصویربرداری کند. اطلس می‌تواند عبور نزدیک سیارک‌های کوچک‌تر از ۲۰ متر را چند روز قبل و گذر کردن سیارک‌های با اندازه حدود ۱۰۰ متر را از چند هفته قبل هشدار دهد.

 سیارک ۱۳۸۹۷۱ جدیدترین یافته اطلس نیست، بلکه در سال ۲۰۰۱ در قالب برنامه تحقیقاتی سیارکی نزدیک به زمین لینکلن در [دانشگاه] ام‌آی‌تی کشف شده بود؛ از این رو مسیر عبور آن در منظومه شمسی به‌خوبی شناخته شده است. نزدیک‌ترین فاصله مورد انتظار برای عبور از کنار زمین آن را به فاصله کمتر از حدود ۳.۶ میلیون کیلومتری زمین می‌رساند - اما [این رخداد] پیش از ۶ مارس ۲۱۴۸ رخ نخواهد داد.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL)، برای افراد کنجکاو یک صفحه وب تماشای سیارک ایجاد کرده که مرتب به‌روزمی‌شود و پنج رخداد بعدی نزدیک شدن سیارک نزدیک به زمین را نشان می‌دهد. [این صفحه] تاریخ عبور هر سنگ فضایی از نزدیکی سیاره ما و اینکه هر سیارکی از چه فاصله‌ای عبور خواهد کرد و اندازه آن‌ها در مقایسه با اشیای زمینی را نشان می‌دهد.

برای مثال، سیارک ۲۰۲۲ ای‌ای (2022AA ) با اندازه تقریبی ۴۰ متر، حدودا به اندازه «یک هواپیما»، در روز چهارم فوریه از فاصله ۲.۵ میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از علوم