طالبان دو خبرنگار شبکه آریانا نیوز را بازداشت کردند

طالبان تاکنون در مورد بازداشت این دو خبرنگار توضیحی نداده است 

چند سازمان مدافع رسانه‌های افغانستان بازداشت این دو خبرنگار را محکوم کرده و خواهان آزادی آنان شدند - توییتر شاهپور فرهمند

نیروهای طالبان در روز دوشنبه، ۱۱ بهمن، وارث حسرت و اسلم حجاب، دو خبرنگار شبکه خصوصی آریانا نیوز، را در محل کارشان دستگیر کردند و با خود بردند. به گفته همکاران این دو خبرنگار، نیروهای اداره اطلاعات طالبان عامل بازداشت آن‌ها بودند.

وارث حسرت، خبرنگار و گرداننده‌ برنامه‌های سیاسی و اسلم حجاب، گزارشگر بخش اقتصادی تلویزیون آریانا نیوز، است که به دلایلی که روشن نیست، از روز دوشنبه تاکنون در بند طالبان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده‌ها و همکاران این دو خبرنگاردستگیری آنان را تایید کردند و گفتند که طالبان هنوز در مورد دستگیری، زندانی کردن و سرنوشت آنان چیزی نگفته‌اند. احمد زبیر حبیب‌زاده، گرداننده پیشین شبکه آریانا نیوز، در فیس‌بوک نوشت: «وارث حسرت و اسلم حجاب خبرنگاران و همکاران قبلی من را طالبان در کابل بازداشت کردند و به جای نامعلومی برده‌اند. هنوز از سرنوشت آن‌ها خبری نداریم و علت دستگیری هم روشن نیست.»

تاکنون چندین سازمان مدافع رسانه‌های افغانستان بازداشت این دو خبرنگار را محکوم کرده و خواهان آزادی آنان شده‌اند. نهاد رسانه‌ای افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای، دستگیری این دو خبرنگار شبکه آریانا نیوز را تایید کرد و از طالبان خواست دلیل بازداشت این دو خبرنگار را توضیح دهد و آنان را هرچه زودتر آزاد کند. این نهاد تاکید کرد که طالبان با ادامه بازداشت خبرنگاران فضا را برای فعالیت مستقل رسانه‌ها تنگ‌تر و روحیه عمومی کارمندان رسانه‌ها را خدشه‌دار کرده‌ است.

طالبان تاکنون در مورد دستگیری و توقیف این دو خبرنگار شبکه آریانا نیوز اظهارنظر نکرده است. این گروه پس از غصب قدرت در افغانستان، می‌کوشد کنترل تمامی رسانه‌های این کشور را در اختیار بگیرد و اجازه نمی‌دهد هیچ رسانه‌ای به صورت مستقل و آزادانه فعالیت کند؛ به همین دلیل در پنج ماه گذشته، حدود ۷۵ درصد رسانه‌های افغانستان تعطیل شده‌اند.

بیشتر از جهان